DEVAM: 23 - BÜYÜK VE
KÜÇÜK ABDEST BOZMAK iÇiN iRTiYAD BABI
حَدَّثنَا
عَلِيّ بْن
مَحَمَّد.
حَدَّثنَا وَكِيْع،
عَن
الأَعْمَش،
عَن
الَمْنهال بْن
عمرو، عَن
يعلى بْن مرة،
عَن
أَبِيْهِ؛
قَالَ:
-
كُنْت مع
الْنَّبِيّ
صَلى اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَمْ
فِيْ سفر.
فأراد أَن
يقضي حاجته.
فَقَالَ لي:
((ائت تلك
الأشاءتين))
قَالَ
وَكِيْع: يعني
النخل الصغار.
((فقل لَهَا:
أَن رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَمْ
يأمركما أَن تجتمعا)).
فاجتمعتا.
فاستتر بهما.
فقضى حاجته،
ثُمَّ قَالَ
لي: ((ائتهما،
فقل لهما: لترجع
كُلّ واحدة
منكما إِلَى
مكانها)) فقلت
لهما. فرجعتا.
فِيْ
الْزَوَائِدِ:
لَهُ شاهد
مِنْ حديث أَنَس
ومن حديث عمر.
رواهما
الترمذيّ
فِيْ الجامع.
Ya'la bin Mürre
r.a.’den rivayet edildiğine göre babası (Mürre bin Veheb) r.a. şöyle
söylemiştir:
Bir yolculukta
ben Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in beraberinde idim. Bir ara
abdestini bozmak istedi de bana şöyle buyurdu:
'' Şu iki eşae’ye
git (Veki dedi ki eşae ile küçük hurma ağaçlarını kasdediyor) ve onlara de ki:
Gerçekten Resulullah s.a.v. bir araya gelmenizi emreder. '' Bunun üzerine o iki
hurma ağacı bir araya geldi. Resulullah s.a.v. de bu ağaçların arkasında
gizlenerek ihdiyacını giderdi. Sonra bana şunu buyurdu:
'' Bu iki ağacın
yanına git ve onlara eski yerlerine dönmelerini söyle.'' Ben de (gidip)
söyledim. Ağaçlar da eski yerlerine döndüler.
Not: Bu hadis
için Enes'ln hadisinden ve İbn-i Ömer'in hadisinden birer şahidin bulunduğu ve
Tirmizi'nin şahid durumundaki her iki hadisi de Cami'inde rivayet ettiği
Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA:
Bu hadis de
abdest bozmak istendiğinde bir siper arkasında durmanın ehemmiyetini
belirtiyor.
Burada dikili
yeşil iki hurma ağacının bir mucize olarak bir araya gelip tekrar yerlerine
döndükleri ifade ediliyor.
Hadisin
senedinde, olayı anlatan ilk ravi Mürre bin Veheb r.a. ve onun ravisi de oğlu
Ya'Ia'dır. Sindi şöyle der: «Zevaid müellifi Ya'la'dan babasına dayalı hadis
işitilmemiştir. Buhari, bu rivayetbir 'yanılınadır. Ebu Bekir bin Ebi Şeybe bu
hadisi Veki'den rivayet etmiş fakat Mürre'ye dayatmamıştır. (Yani ilk raviyi
Mürre değil, onun oğlu olan Ya'la'yı göstermiştir. Doğru olan sened de budur,
der. (Şu halde Nebi s.a.v. ile yolculuk eden ve anlatılan olaya şahid olan zat
Mürre değil, yine Sahabe'den olan Oğlu Ya'la'dır.
Ahmed'in aynı
hadis için naklettiği sened de Ya'la bin Siyabe'ye dayanır. İbn-i Siyabe bahis
konusu Ya'la'nın künyesidir. Siyabe onun anasının adıdır.»
Yine Zevaid'in
beyanına göre bu hadis'e şahid durumunda olan ve birisi Enes r.a.'den, diğeri
de İbn-i Ömer r.a.'den rivayet olunan iki hadisi Tirmizi rivayet etmiştir.