DEVAM: 30- YEMEK VE SU
KABlNIN (ÜSTÜNÜ) ÖRTMEK BABl
حَدَّثنَا
أَبُو بدر،
عباد بْن
الوليد. حَدَّثنَا
مطهر بْن
الهيثم.
حَدَّثنَا
علقمة بْن أَبِي
جمرة الضبعي،
عَن أَبِيْهِ
أَبِي جمرة،
عَن أَي
عَبَاس؛
قَالَ:
-
كَانَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَمْ لا
يكل طهوره
إِلَى أحد؛ ولا
صدقته
الَّتِي
يتصدق بِهَا،
يكون هُوَ الَّذِي
يتولاها
بنفسه.
فِيْ
الْزَوَائِدِ:
إِسْنَادُهُ
ضَعِيْف. لضغف
مطهر بْن
الهيثم.
İbni Abbas
r.a.’den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir:
Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem kendi abdest suyunu kimseye hazırlatmazdı (veyahut)
abdest almada kimseden yardım istemezdi. Verdiği sadakasını da kimseye
bırakmazdı. Bizzat kendisi verirdi.
Not: Hadisin
ravilerinden Mutahhar bin el-Heysem zayıf olduğundan isnadın zayıflığı
Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA:
Hadisin
metninde; ..... kelimesinin iki şekilde okunması mümkündür. Eğer Tahur okunursa
abdest suyu, manasını ifade eder ve fıkranın tercemesi:
'Resulullah
abdest suyunu kimseye hazırlatmazdı.,.' demektir. Şayet bu kelime Tuhur olarak
okunursa abdest almak demektir. Fıkranın
manası da şöyle olur:
"Resulullah
abdest aldığında kimsenin ona yardım etmesini ve eline su dökmesini
istemezdi."
Sindi bu iki
ihtimali belirttikten sonra diyor ki: «Yani abdest suyunu hazırlamak veya
abdestte eline su dökmek gibi işler için kimseye emretmezdi. Halkın kendi
arzuları ile bu hizmetleri ifa etmeleri ve Resulullah s.a.v.'in buna mani
olmaması bu hadise aykırı düşmez. Cerir. Enes ve başka Sahabilerin O'nun için
taharet suyunu hazırlamaları ve Muğire bin Şu'be'nin O'nun eline su dökmesi bu
kabil işlerdendir.»
360 nolu
hadiste deri ve benzeri maddelerden yapılmış içecek kablarının ağızlarının
bağlanması ve diğer kabların üstlerinin örtülmesi yolunda Nebi s.a.v.'in
verdiği emrin hikmet ve önemi izahtan varestedir.