100 - CÜNÜB ADAMIN
TEKRAR CİNSİ MÜNASEBETTE BULUNMAK İSTEDİĞİ ZAMAN ABDEST ALACAĞINA DAİR BAB
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
عَبْد الملك
بْن أَبِي
الشوارب.
حَدَّثنَا
عَبْد الواحد
بْن زياد.
حَدَّثنَا
عاصم الأحول،
عَنْ أَبِي
سَعِيْد؛
قَالَ:
-
قَالَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلمْ:
((إِذَا أتى
أحدكم أهله،
ثُمَّ أراد
أَن يعود،
فليتوضأ)).
Ebu Said(-i
Hudri) (r.a.)'den rivayet edildiğine göre Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur:
«Biriniz
eşine yaklaşır, sonra tekrar yaklaşmak istediği zaman abdest alsın.»
AÇIKLAMA :
Müslim, Ebu
Davud, Nesai, ibn-i Huzeym ve, İbn-i Hibban, Tahavi ve Beyhaki de bu hadisi
rivayet etmişlerdir. Tirmizi de rivayet ederek hasen-sahih olduğunu söylemiş,
El-Hakim de EI-Müstedrek'te rivayet ederek, sahihliğini bildirmiştir.
Hadisteki
yaklaşmaktan maksad, cinsi münasebettir. istenen abdest ile şer'i abdest
kasdedilmiştir. Çünkü mutlak olarak kullanıldığı zaman böyle anlaşılır.' Ayrıca
ibn-i Huzeyme'nin rivayetinde; ''Namaz abdesti gibi abdest alsın."
buyurulmaktadır.
.
Hadisteki abdest
emri, Zahiriy e mezhebi alimlerine ve Maliki olan ibn-i Habib'e göre vücub
içindir. Onlar, hadisin zahirini tutmuşlardır. Fakat Cumhur, emrin müstehablık
için olduğunu söylemişlerdir. Çünkü Tahavi'nin Aişe (r.anha)'dan rivay,et
ettiğine göre Nebi s.a.v., bazen apdest almadan tekrar yaklaşırdı.
Hanefi
alimlerinden Ebu Yusuf'a göre söz konusu abdest ne vacibtir ne de menduptur.
Hadisteki emir de mubahlık içindir.
Bazı alimler
de; Hadisteki ''vudu' (abdest)" kelimesi ile şer'i abdest değil, lüğavi
abdest olan avret mahallini. yıkamak anlamı kastedilmiştir, demışlerdir.
Hadis, iki
cima' arasında abdest alınmasının matlub olduğuna ve ğusletmenin vacib
olmadığına delalet eder.
BU HADİS’İN EBU DAVUD RİVAYETİ VE İZAH İÇİN BURAYA TIKLAYIN