DEVAM: 3- NAMAZDA SAĞ
ELİ SOL EL'İN ÜZERİNE KOYMAK BABl
حَدَّثَنَا
أبو إسحاق
الهروي،
إبراهيم بْن عَبْد
اللّه بْن
حاتم. أنبأنا
هشيم. أنبأنا
الحجاج بْن
أبي زينب
السلمي، عَن
أبي عثمان النهدي،
عَن عَبْد
اللّه بْن
مسعود؛ قَالَ: - مر
بي النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وسلم وأنا
واضع يدي
اليسرى على
اليمنى. فأخذ
بيدي اليمنى
فوضعها على
اليسرى.
Abdullah bin
Mes'ud (r.a.)'den şöyle demiştir: Ben namazda sol elimi sağ elimin üzerine
koymuş iken Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yanımdan geçti ve sağ elimi
tutup sol elimin üzerine koydu.
AÇIKLAMA (809,810 ve 811): Bu babta geçen
hadisler, namazda sağ elin sol elin üzerine konulacağına delalet ederler. Hüib
(r.a.)'in hadisi Tirmizi'de de rivayet edilmiş ve hasen olduğu beyan
edilmiştir. Vail bin Hucr (r.a.)'in hadisini Müslim , Ahmed, Ebu Davud, Nesai,
İbn-i Huzeyme ve Beyhaki de uzun metinler halinde rivayet etmişlerdir. Hepsinde
Nebi (s.a.v.}'in sag elini sol elinin üzerine koyduğu belirtilmiştir. İbn-i
Mes'ud (r.a.)'in hadisini. ise Ebu Davud ve Nesai de rivayer etmişlerdir
Hanefi, Şafii
ve Hanbeli mezhebierine mensub alimler, bu babtaki hadisleri ve benzeri
hadisleri delil göstererek, namazda ayakta durulurken sağ elin sol elin üzerine
konulmasının meşruluğuna hükmetmişlerdir
Ali, Ebu
Hureyre, Aişe, Said bin Cübeyr, İbrahim en-Nahai, Süfyan-ı Sevri, İshak. Ebu
Sevr, Davud (r.a.) ve bunlardan başka bir çok sahabi ve tabiinin kavli budur.
EI bağlamanın;
huşu, huzur, tavazu ve benzeri kulluğun gereklerine daha uygun olması ve namaza
aykırı düşen hareketlerden kaçınmaya vesile olması hikmetine binaen meşru
kılındığı kuvvetle muhtemeldir
El-Leys bin
Sa'd'a göre namazda sağ eli sol elin üzerine koymak meşru değildir. Delili de
namazını hatalı kılan şahsa Nebi (s.a.v.)'in namazı tarif ederken el bağlamayı
zikretmemiş olmasıdır. Lakin bu hadis delil olamaz. Çünkü Nebi (s.a.v.) adama
namazın yalnız farzlarını ögretmekle yetinmiştir. Bu sebeple, sünnet olan el
baglamanın anlatılmaması. bunun meşru olmadığına delalet etmez.
Malik'ten
edilen bir rivayete göre farz ve nafilede el bağlamakta beis yoktur. Diğer bir
rivayete göre farzda mekruhtur. Nafilede beis yoktur. Maliki mezhebine ait
fıkıh kitapıarında bu rivayetler naklediimiştir. Bununla beraber İbn-i
Abdi'l-Berr: Malik vefat edinceye kadar namazlarda daima el baglardı, demiştir.
EL BAĞLAMANIN
ŞEKLİ :
1- Ebu Hanife,
Sevri. İshak bin Rahuye ve Şafii'nin arkadaşlarından Ebu İshak el-Meruzi'ye
göre eller, göbegin aşağısında bağlanmalıdır. İbnü'i Münzir'in anlattığına göre
Ebu Hureyre. Nehai ve Ebu Miclez'in kavli budur.
2- Şafiiler,
Davud ve Said bin Cübeyr'e göre elleri gögüsün altında ve göbeğin yukarısında
bağlamak müstahabtır.
3- Ahmed bin
Hanbel'den, göbeğin aşağısında ve yukarısında olmak üzere iki rivayet vardır.
Üçüncü bir rivayette. kişi iki şekilde bağlamak hususunda muhayyerdir. Evzai ve
İbnü'l-Münzir de Ahmed'in üçüncü kavli gibi söylemişlerdir.
4- Malik'e göre
gögüsün aşağısında ve göbeğin yukarısında el bağlamak müstehabtır.
Sağ el, sol
elin üzerine konulurken sol elin bileklerinden mi? bilekle beraber sol el ve
kol kemiğinden de birer parça tutulacak mı? sağ elin parmakları açık olarak
bileğin üzerinden aşağıya doğru sarkıtılacak mı? Yoksa kol kemiği doğrultusunda
sola doğru uzatılacak mı? diye alimler arasında değişik görüşler vardır. Geniş
ma'lumat isteyenler muhtelif mezhebiere ait fikıh kitapıarına müracaat
etsinler,