DEVAM: 11- İMAM'IN
ARKASINDA İKEN KIRAAT / OKUMAK BABI
حَدَّثَنَا
علي بن
مُحَمَّد.
حَدَّثَنَا
إِسْحَاق بْن
سليمان.
حَدَّثَنَا
معاوية بْن يحيى،
عَن يونس ابن
ميسرة، عَن
أبي إدريس
الخولاني،
عَن أبي
الدرداء؛
قَالَ: - سأله
رحل فقال:
أقرأ والإمام
يقرأ؟ قَالَ:
سأل النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمْ:
أفي كل صلاة
قراءة؟ فقال
رَسُول اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ ((نعم))
فقال رجل من
القوم: وجب
هذا.
فِي
الزَوائِد:
قال المزي: هو
موقوف. ثم قال:
هذا إسناد
صحيح، رجاله
ثقات.
Ebu'd-Derda
(r.a.)'den rivayet (edildiğine göre bir adam ona (namazda okumanın hükmünü)
sorarak :
'İmam okuduğu
halde ben (de) okuyacağım (mı)?' demiş. Ebü'd Derda demiştir ki:
'Bir adam, her
namazda okumak var mı?' diye Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e (soru) sordu. Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) de;
«Evet! (Her
namazda okumak vardır.)» buyurdu. Bunun üzerine kavimden bir zat: '’Bu, vacib
oldu." dedi."
AÇIKLAMA : Zevaid yazarı: İsnacldaki Muaviye bin Yahya
es-Sadafi zayıf olduğundan isnad zayıftır, demiştir. Fakat Nesai, başka bir
senedie rivayet etmiştir. Oradaki metin şöyledir: Kesir bin Mürre
el-Hadrami'den rivayet edildiğine göre, kendisi Ebu'd-Derda (r.a.)'den şunu
işittim, demiştir:
"Resulullah
(s.a.v.)'e: Her namazda kıraat var mı? diye soruldu, Resulullah (s.a.v.):
''Evet!'' buyurdu. (Bunun üzerine) Ensar'dan bir adam: Bu kıraat vacib oldu
dedi..
Ebu'd-Derda
(r.a.) bunu söyledikten sonra bana döndü. Ben cemaat içinde ona en yakın bir
yerde oturmuştum. Şöyle dedi: ''İmam cemaata namaz kıldırdığı zaman onun
kıraatı bence hepsi için yeterdir. Ben böyle bilirim.''
Nesai'nin
rivayetinden anlaşıldığına göre imarn'ın arkasında namaz kılındığı zaman
Ebu'd-Derda (r.a.)'e göre imam'ın kıraatı cemaat için de kafidir. Bu takdire
göre Nebi (s.a.v.)'e sorulan soru, imam'ın arkasında kılınan namaza ait
değildir, cevabta soruya uygun yorumlanır. Yani imam ve münferid kıraat etmek
zorundadır. İmam'ın arkasındaki cemaat için bu zorunluluk yoktur.
Müellifin
rivayetine göre soru sahibi imam'ın arkasında iken kıraat edip etmeyeceğini
Ebu'd-Derda (r.a.)'e sormuş o da Nebi (s.a.v.)'e ''Her namazda kıraat var mı?
diye sorulan soruya: Nebi (s.a.v.): ''Evetl'' buyurmuştur. Orada bulunan bir
zat da: ''Kıraat vacib oldu.'' demiştir.
Bu rivayete
göre Ebu'd-Derda (r.a.) imam'a uyan kişinin kıraat etmesinin gerekliliğine
hükmetmiş olur.
Müellifin
isnadının zayıflığını yukarda naklettik.
Sindi: ''Bu
vacib oldu.'' cümlesinin manası: ''Her namazda kıraat'ın varlığına ait hüküm
sabit oldu." demektir, der ..