SÜNEN İBN-İ MACE

Bablar Konular Numaralar

KİTABU İKAMETİ’S-SALAT

<< 984 >>

48- BİR KAVME İMAMLIK EDEN KİŞİ (NAMAZl) HAFİF KILDIRSIN BABI

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّد بْن عَبْدُ اللَّه بْن نمير. حَدَّثَنَا أبي. حَدَّثَنَا إسماعيل، عَن قيس، عَن أبي مسعود؛ قَالَ:

 - أتى النَّبِي صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمْ رجل. فقَالَ: يا رَسُول اللَّهِ! إني لأتأخر في صلاة الغداة منأجل فلان، لما يطيل بنا فيها. قَالَ: فما رأيت رَسُول اللَّهِ صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسلَّمْ قط في موعظة أشد غضباً منه يومئذ. ((يأيها الناس! إن منكم منفرين. فأيكم ما صلى بالناس فَلْيُجَوِّزْ. فإن فيهم الضعيف والكبير وذا الحاجة)).

 

Ebu Mes'ud (el-Ensari) (r.a.)'den rivayet edildiğine göre bir adam Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e gelerek :

 

  Ya Resulallah! Ben falanca (imam) yüzünden sabah namazında bile bile (cemaattan) geri kalıyorum. Çünkü çok uzatıyor, dedi. (Ebu Mrs'ud) (r.a.) (demiştir ki ):

 

Ben, Resulullah (Saliailahu Aleyhi ve Sellem)'i hiç bir vaazında o günkü kadar hiddetli görmemiştim. O (Sullallahu Aleyhi ve Sellem) :

 

  «Ey insanlar! İçinizden bazı kimseler (cemaatı) nefret ettiricidir. Hanginiz cemaata namaz kıldırırsa hafif kıldırsın. Çünkü onların içinde zayıf olanı, yaşlı olanı ve iş - güç sahibi olanı vardır.- buyurdu.

 

 

Diğer tahric: Buhari, Müslim ve Ahmed de bunu rivayet etmişlerdir. Aralarında bulunan lafız farkı manayı etkilemez.

 

AÇIKLAMA: Namazı uzattığından dolayı şikayet edilen İmam'ın ismi geçmemiş olmakla beraber, Muaz bin Cebel ile Ubeyy bin Ka'b (r.a.)'dan birisidir.

 

HADİSTEN ÇIKARILAN FIKIH HÜKÜMLERİ :

 

1- İmam namazı fazla uzatmayı alışkanlık haline getirdiği takdirde bunun önlenmesi için durumu üst makama iletmek caizdir.

2- İmam namazı fazla uzatıp cemaatı kaçırmamalıdır.

3- Müslümanları ibadet'ten soğutucu davranışlarda bulunmaya karşı hiddetlenmek meşrudur.

4- İmam cemaat arasında bulunan yaşlıyı, zayıfı ve iş - güç sahibi kimseleri düşünerek namazı hafif kıldırmalıdır.