DEVAM: 50- SAFLARI
DOĞRULTMAK BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
بشار.
حَدَّثَنَا مُحَمَّد
بْن جعفر.
حَدَّثَنَا
شعبة. حَدَّثَنَا
سماك بْن حرب؛
أنه سمع
النعمان بْن
بشير يقول: - كان
رَسُول
اللَّهِ صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
يسوي الصف حتى
يجعله مثل
الرمح أو
القدح. قال،
فرأى صدر رجل ناتئاً. فقال
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
((سووا صفوفكم.
أو ليخالفن
الله بين
وجوهكم)).
Nu'man bin Beşir
(Ensari) (r.a.)'den; şöyle demiştir :
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) namaz saffını mızrak veya ok ağacı gibi kılıncaya
kadar düzeltirdi.
Ravi demiştir ki:
(Efendimiz bir defa) bir adam'ın göğsünü saff'tan ileri çıkmış olarak görünce,
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Saflarınızı düzeltiniz. Yoksa
şüphesiz Allah yüzlerinizi birbirine muhalif kılacaktır.» buyurdu.
Diğer tahric:
Buhari. Müslim. Ebu Davud. Tirmizi, Nesai, Ahmed ve Beyhaki de az lafız farkı
ile bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Rumh: Mızraktır.
Kıdıh: Ucuna henüz demir çubuk takılmamış olan ok ağacıdır.
Saffın, mızraks
mı, ok ağacına mı benzetildiğine ait tereddüt ravidendir .
Bazı
rivayetlerde: أو
ليخالفن الله
بين وجوهكم
= ‘....veya Allah şüphesiz yüzlerinizi
birbirine muhalif kılacaktır cümlesi yerine; أو ليخالفن
الله بين
قلوبكم = ''Veya Allah şüphesiz kalbierinizi
birbirine muhalif kılacaktır.'' buyurulmuştur. KalbIerin bir diğerine
muhalefeti, aralarında düşmanlık, buğz ve nefretin meydana gelmesidir. Bu hal
yüzlerin muhalefetine, ayrı ayrı yönlere çevirilmesine sebep olur. Safflarda
cemaatın düzensiz durması, dış görünüşte bir muhalefettir. Dış muhalefeti iç
muhalefetine yol açabilir.
Kurtubi:
Cümlenin manası şudur: 'Cemaat fertleri arasında bir dağınıkhk olur. Herkes
arkadaşından farklı durur, kimisi ileride durur, kimisi geride kalır, gönül
kırıcı olan kibir ve böbürlenme zannı doğabilir. cemaat arasında bir kopukluk
meydana gelebilir, demiştir.
HADİSİN FIKIH
YÖNÜ :
1- İmam
cemaatin saffını düzeltmelidir.
2- Eğri duran
adam uyarılmalıdır,
3- Saffın
düzensiz olması ihtilaflara yol açar.