SÜNEN İBN-İ MACE

Bablar Konular Numaralar

KİTABU İKAMETİ’S-SALAT

<< 1117 >>

89- İMAM MİNBERDEN İNDİKTEN SONRA KONUŞMAK HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّد بْن بشار. حَدَّثَنَا أبو داود. حَدَّثَنَا جرير بْن حازم، عَن ثابت، عَن أَنَس بْن مَالِك؛

 - أن النَّبِي صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمْ كان يكلم في الحاجة، إذا نزل عَن المنبر يوم الجمعة.

 

Enes bin Malik (r.a.)'den. şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Cum'a günü (hutbeden sonra) minberden indiği zaman ihtiyaç olduğunda konuşurdu.

 

 

Diğer tahric: Tirmizi, Ebu Davud. Nesai ve Beyhaki

 

AÇIKLAMA: Bazı rivayetler biraz uzuncadır. Ebu Davud'un rivayeti mealen şöyledir:

 

"Enes (r.a.) demiştir ki: Ben Resulullah (s.a.v.)'i minberden iniyor, cemaattan bir adam ihtiyacı hakkında O'nunla konuşuyor. O da ayakta bekliyor ve adamın işi bitince, O namaza başlıyor iken gördüm."

 

Hadis, hutbe bittikten sonra ve henüz namaza başlamamış iken imamın konuşmasının caizliğine delalet eder.

 

EI-Menhel yazarının dediğine göre Ata', Tavus, Zühri, Bekr el-Müzeni, Nahai, Malik, Şafii, İshak ve Yakup böyle hükmetmişlerdir. İbn-i Ömer (r.a.)'in de böyle dediği rivayet olunmuştur.

Hanefi alimlerinden Ebu Yusuf ile Muhammed de: Bunda beis yok, demişlerdir. Alimlerin çoğunun görüşü budur.

 

İbnü'l-Arabi: Bence en sahihi, hutbeden sonra konuşmamaktır. Çünkü cuma gününde duaların makbul oldugu saatın, imamın minbere çıktığı anla namazın kılındığı an arasındaki sürede olduğunu Müslim rivayet etmiştir. Artık bu zamanın zikir ve dua ile geçirilmesi uygun olanıdır. demiştir.

 

EI-Menhel yazarı: Bu hadis, namaz bitinceye kadar susmayı emreden hadislere muhalif değildir. Çünkü bu hadis, ihtiyaç halinde konuşmaya izin verir, demiştir.

 

Sindi: Bu ve benzeri hadislerin zahiri hutbeden önce ve sonra olsun, imam'ın sustuğu başka zaman olsun kenuşmanın yasaklığına, delalet eder, demiştir.