DEVAM: 101- SABAH
FARZINDAN ÖNCEKİ İKİ REK'AT (SÜNNET) HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
الخليل بْن
عمرو، أبو
عمرو. حَدَّثَنَا
شريك، عَن أبي
إِسْحَاق،
عَن الحارث،
عَن علي؛
قَالَ:
-
كان النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
يصلي
الركعتين عند
الإقامة.
Ali (r.a.)'den;
şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), ikamet edileceği zaman iki
rek'at kılardı."
Not:
Zayıflığına ittifak edilmiş olan el•Haris bin AbdiIlah el-A'ver bu isnadda
bulunduğu için isnadın zayıflığı Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA (1143, 1144, 1145, 1146, 1147): İbn-i Ömer (r.a.)'in ilk hadisini Nesaide rivayet
etmiştir. İkinci hadisin müelliften başka kim tarafından rivayet edildiğini
bilemiyorum.
ilk hadis,
şafak yeri ağardığı zaman Nebi (s.a.v.)'in sabah sünnetini kıldığına delalet
eder. İkinci hadis de bu sünneti hafif tuttuğuna delildir. Hadisteki:
"Ezan sesi kulaklarında imiş gibi...'' tabiri, iki rek'ati hafif
tuttuğundan kinayedir. Yani namaz çağrısı kulaklarında bulunan kişi, namaza
yetişmek için kıldığı namazı hafif tuttuğu gibi, Resulullah (s.a.v.) bu iki
rek'atı hafif tutardı. Hafsa (r.anha)'nın hadisini Ebu Davud hariç Kütüb-i
Sitte sahipIeri tarafından rivayet edilmiştir.
Bu hadis de
efendimizin sabah farzından önce kıldığı iki rek'atı hafif tuttuğuna ve farza
yakın bir zamanda kıldığına delalet eder.
Aişe ve Ali
(r.anha)'nın hadislerinin zevaid türünden olduğu Sindi'den anlaşılıyor. Bunlar
da bu babta rivayet edildiğine göre Nebi (s.a.v.)'in sabah farzı için mescide
çıkmadan önce abdest aldıktan sonra iki rek'at kılıp ondan sonra Mescide
gittiğine, keza bu iki rek'atı kamet edileceği zamana yakın kıldığına delalet
eder.
Mezkur iki
rek'at hakkındaki, dört mezhep alimlerinin görüşleri bundan önceki babta
anlatılmıştır.
Mezkur iki
rek'atın hafif tutmasının hikmetine gelince el-Menhel yazarı şöyle der:
Kurtubi: Bunda
acele edilmesinin hikmeti, sabah farzının ilk vakitte eda edilmesinin
sağlanmasıdır, demiştir.
Bazıları: Resulullah
(s.a.v.) gece namazını hafif tuttuğu iki rek'atla başlattığı gibi gündüz
namazınıda hafif bir namazIa başlatmış, ta ki geceyi bol nafilelerle geçirsin
ve farzia meşgul olmak için bundan başlasın, demişlerqir."
Hadisler sabah
sünnetinin hafif tutulmasının meşruluğuna delalet ederler. Cumhurun mezhebi de
budur.