DEVAM: 124- YOLCULUKTA
VİTİR KILMAK HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
إسماعيل بْن
موسى.
حَدَّثَنَا شريك،
عَن جابر، عَن
عامر، عَن ابن
عباس وابن عمر؛
قالا:
-
سن رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
صلاة السفر
ركعتين. وهما
تمام غير قصر.
والوتر في
السفر سنة.
(Abdullah)
bin Abbas ve (Abdullah) bin Ömer (r.anhuma)'dan: şöyle demiştir :
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), (dört rek'atlı farzları)
yolculuk halinde iki rek'at olarak meşru kılmıştır.
İki rek'at, tamdır, kısaltılmış değildir. Yolculukta
vitir namazını kılmak sünnettir.
AÇIKLAMA: Dört rek'atli farzların
yolculukta iki rek'at olarak meşru kılındığına ve
bunun kısaltılmış olmayıp tam olduğuna dair sahih hadisler Kütüb-i
Sitte'de vardır. Bir kısmı 73. babta
1063 - 1068 numaralarla geçmiştir.
Sindi:
Hadisteki 'Sünnet' kelimesi ile ıstılahi mana kasdedilmemiş, meşru manası kasdedilmiştir.
Sünnet, meşru manasına yorumIanınca, vacip ve sünneti
kapsar. Hadisin bu babta zikredilmesi de bu yorumu te'yid eder. Sünnet, böyle yorumlanınca,yitir
namazının vacip olmadığı manası bu hadisten çıkarılamaz, demiştir.
Daha önce
belirttiğim gibi vitir namazı Ebu Hanife'ye göre
vacip, diğer üç imama göre sünnettir. Hadis diğer imamların görüşü için de
delil gösterilebilir. Şöyle ki, yolculukta dört rek'atli
farzlar iki rek'at olarak kılınır. Farzlara bağlı
sünnetler yolculukta kılınmayabilir. Nebi (s.a.v.)'in kılmadığı sabittir. Acaba
yolculukta vitir namazı kılınır mı, bırakılır mı? Hadis, vitir namazını,
farzlara bağlı sünnetlerden ayırmış ve ikamet halinde sünnet olan vitir,
yolculuk halinde de sünnettir, kılınmalıdır, hükmünü ifade eder, denilebilir.