DEVAM: 134- (DÖRT
REK'ATLI NAMAZDA) SEHVEN İKİNCİ VEYA ÜÇÜNCÜ REK'AT'TEN SELAM VEREN HAKKINDAKİ
BAB
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
المثنى،
وأحمد بْن
ثابت الجحدري.
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الوهاب. حَدَّثَنَا
خالد الحذاء،
عَن أبي
قلابة، عَن
أبي المهلب،
عَن عمران بْن
الحصين؛
قَالَ:
-
سلم رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ في
ثلاث ركعات من
العصر. ثم قام
فدخل الحجرة.
فقام
الخرباق، رجل
بسيط اليدين،
فنادى: يا
رسول اللَّه!
أقصرت
الصلاة؟ فخرج
مغضباً يجر إزاره.
فسأل، فأخبر.
فصلى تلك
الركعة التي
كان ترك. ثم
سلم. ثم سجد
سجدتين. ثم
سلم.
İmran bin
el-Husayn (r.a.)'den; şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) (birgün) ikindi farzının Üç
rek'atinde selam verdi. Sonra kalkıp evine girdikten sonra elleri uzun bir adam
olan el-Hırbak ayağa kalkarak:
Ya Resulallah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)! namaz kısaldı mı? diye seslendi. Bunun üzerine
Efendimiz hiddetli ve izarını sürükleyerek hemen çıkıverdi de (ne olduğunu)
sordu. (Durum) anlatılınca, efendimiz, terk etmiş olduğu o rek'atı kıldı. Sonra
selam verdi. Sonra İki secde etti. Sonra selam verdi.
Diğer tahric:
Müslim, Ebu Davud, Nesai, Tirmizi ve Ahmed.
AÇIKLAMA: El-Hirbak, 'Namaz kısaldı mı' diye seslenince Nebi
(s.a.v.) izarını normal giymek için bile beklemeden derhal dışarı çıktığından
izarını sürüklemiştir.
EI-Menhel
yazarı şöyle der: "Bu hadis, Nebi (s.a.v.)'in ikindi namazının üç
rek'atını kıldıktan sonra selam verdiğini açıkça bildirir. Ebu Hureyre (r.a.)
ve İbn-i Ömer (r.a.)'den rivayet edilen söz konusu hadislere göre ise Nebi
(s.a.v.)'in öğle veya ikindi namazının iki rek'atını kıldırınca selam
vermiştir. Hadisler arasında bir ihtilaf yoktur. Çünkü olayın müteaddit olduğu
açıktır. Şöyle ki Ebu Hureyre (r.a.)'ın hadisinde selamın iki rek'atten vuku
bulduğu, Nebi (s.a.v.)'in namazından çıkınca mesciddeki hurma kütüğüne
dayanarak ayakta durduğu bildirilmiştir. İmran (r.a.)'ın hadisinde ise selamın
üç rek'atten vuku bulduğu ve Nebi (s.a.v.)'in namazdan çıkınca evine girdiği
bildirilmiştir. İbn-i Huzeyme ve ona tabi olanlar, olayın iki olduğuna taraftar
olmuşlardır.
BAzıları ise
olayın bir olduğunu söylemişlerdir. İbn-i Hacer el-Askalani: 'Benim nazarımda
kuvvetli olan görüş budur. Çünkü el-Alal, bazı üstadlarından naklettigine göre
bunlar İmran'ın hadisini şöyle yorumlamışlardır: İkindinin üç rek'atının başında selam
vermiştir." Fakat el-Alal bu yorumu uzak görmüştür .. .'"
El-Fetih yazarı
bu yoruma taraftar ise de hadisin son kısmı buna manidir. Çünkü hadisin
sonunda, Nebi (s.a.v.)'in dönüp terkettiği bir rek'atı kıldığı açıkça
bildirilmiştir. Eğer bu yorum sıhhatli olsaydı, Nebi (s.a.v.)'in dönüp iki
rek'at kılması gerekirdi. Hadisin sonunu böyle yorumlamak mümkün değildir
kanısındayım.
Bu hadis de
sehiv secdesinin selamdan sonra yapılmasına hükmeden alimler için bir delildir.