DEVAM: 181- GECELEYİN
KAÇ REK'AT NAMAZ KILINACAĞI HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
هناد بْن
السري.
حَدَّثَنَا
أبو الحوص،
عَن الأعمش،
عَن إبراهيم،
عَن الأسود،
عَن عائشة؛
-
أن النَّبِي صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَ
سَلَّمْ كان
يصلي من الليل
تسع ركعات.
Aişe
(r.anha)'6an; şöyle demiştir:
Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) geceleyin dokuz rek'at namaz kılardı.
AÇIKLAMA: Aişe (r.anha)'nın ilk hadisinin benzerini Buhari, Müslim,
Ebu Davud, Nesai ve Tirmizi de rivayet etmişlerdir. İkinci hadisini ise Tirmizi
ve Nesai rivayet etmişlerdir.
"Aişe (r.anha)'nın
bazı rivayetlerinde Nebi (s.a.v.)'in geceleyin yedi rek'at, -diğer bazı
rivayetlerinde onbir rek'at kıldığı belirtiliyor. EI-Menhel yazarı "Gece
namazı bahsinde bu rivayetlerin arasını bulmak konusunda Nevevi'nin Müslim'in
şerhinde şöyle dediğini nakleder;
"Aişe (r.anha)'nın
hadisindeki ihtilafa gelince, bu ihtilafın kendisine ait olduğu söylenmiş; bazıları
da ihtilafın kendisine değil, ravilere ait olduğunu söylemişlerdir. Artık gece
namazının onbir rek'at olduğuna dair rivayetinin Nebi (s.a.v.)'in çoğu
zamandaki tatbikatını diğer rivayetlerinin ise Nebi (s.a.v.)'in zaman zaman
yaptığı tatbikatını bildirdiği muhtemeldir. Yani muhtemelen şöyle olmuştur:
Nebi (s.a.v.) ekseriyetle
onbir rek'at kılardı. Bazen diğer rivayetlerde haber verildiği gibi kılardı.
Rivayetlerin
hepsi göz önüne alınınca Nebi (s.a.v.) gece namazını azami onbeş rek'at
kılmıştır. Bunun iki rek'ati sabah sünnetidir. Ve en az yedi rek'at kılmıştır. Bu
değişiklik zamanın genişliği ve darlığı veya hastalık, uykusuzluk gibi çeşitli
mazeretlerin bulunup bulunmamasından ileri gelmiş olabilir.
Şöyle de
söylenebilir: Aişe (r.anha) bazı rivayetlerde gece namazının başlangıcında
kılınan hafif iki rek'ati hesaba katmış, diğer bazı rivayetlerde katmamıştır. Keza
sabah sünnetini bazı rivayetlerde hesaba katmış, diğer bazı rivayetlerde
katmamıştır. Veyahut bazı rivayetlerde bu dört rek'ati dikkate almış, diğer bir
kısım rivayetlerde dikkate almamıştır.
Kadı İyaz: Gece
namazının belirli bir sınırla çevrili olmadığı, isteğe binaen az veya çok
kılınabileceği ve ne kadar çok kılınırsa sevabının o nisbette fazla olacağı
hususunda alimler arasında bir ihtilaf yoktur: Görülen ihtilaf, Peygamber (s.a.v.)'in
bizzat kıldığı rek'at sayısı ve tatbikatına yöneliktir, demiştir,"