DEVAM: 157- İKİ BAYRAM
NAMAZINDAKİ KIRAAT HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ خلاد
الباهلي. حَدَّثَنَا
وَكِيع بْن
الجراح.
حَدَّثَنَا موسى
بْن عبيدة،
عَن مُحَمَّد
بْن عمرو بْن
عطاء، عَن ابن
عباس؛
-
أن النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
كان يقرأ في
العيدين بسبح
اسم ربك
الأعلى، وهل
أتاك حديث
الغاشية.
(Abdullah) bin
Abbas (r.a.)'dan: şöyle demiştir:
Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem), her iki bayram namazında (Fatiha'dan sonra); A’la ve Ğaşiye
surelerini okurdu.
AÇIKLAMA (1281, 1282, 1283):
Bu hadis Nu'man
(r.a.)'ın 1281 nolu hadisinin aynısıdır. Müellif'ten başka kim tarafından
rivayet edildiğini bulamadım.
Nu'man (r.a.)
ve İbn-i Abbas (r.a.)'ın hadislerine göre Nebi (s.a.v.) bayram namazlarında
Fatiha'dan sönra ilk rek'atta el-A'la suresini ve ikinci rek'atta Ğaşiye
suresini okurdu. Ubeydullah (r.a.)'ın hadisine göre Nebi (s.a.v.) ilk rek'atta
Kaf suresini ve ikinci rek'atta el-Kamer suresini• okurdu. Bu hadiste Ömer
(r.a.)'in Nebi (s.a.v.)'in hangi sureleri okuduğunu Ebu Vakıd (r.a.)'a sorduğu
bildirilmiştir. Ömer (r.a.) gibi bir zat'ın bundan haberdar olması gerektiği
halde bunu sordurmasının sebebi kendisinin bir şüpheye düşmüş olması ve bu
şüpheyi gidermek için sordurduğu muhtemeldir. Yahut Ebu Vakıd (r.a.)'ın bunu
bilip bilmediğini anlamak için sordurmuş olabilir. Yahut cemaatın bunu
duymasını ve öğrenmesini istemiş olabilir.
Hadislerden
anlaşılıyor ki Nebi (s.a.v.) bazen bayram namazında el-A'la ve el-Ğaşiye
surelerini bazen de Kaf ve el-Kamer surelerini okurdu. Nebi (s.a.v.)'in bayram
namazlarında bu surelerin tamamını okuduğu el-MenheI'de belirtilmiştir.
Beyhaki ve
Nevevi, UbeyduIIah'ın Hz. Ömer (r.a.)'i görmediğini söylediklerine göre hadis
münkati'dir. Lakin Müslim ve Beyhaki'nin rivayetine göre UbeyduIIah bu olayı
Ebu Vakıd (r.a.)'den rivayet etmiştir.UbeyduIIah'ın Ebu Vakıd (r.a.) zamanına
yetiştiği sabittir. Bu sebeple hadis muttasıldır.