DEVAM: 161- BAYRAM
NAMAZINA YÜRÜYEREK ÇIKMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد
بْنُ
الصَّبَّاح.
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
العزيز بْن
الخطاب.
حَدَّثَنَا
مندل، عَن
مُحَمَّد ابن
عبيد اللَّه
بْن رافع، عَن
أبيه، عَن
جده؛
-
أن رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ كان
يأتي العيد
ماشياً.
فِي
الزَوائِد:
هذا إسناد
ضعيف، فيه
مندل ومحمد
بْن عبيد
اللَّه. وسيجئ
هذا الإسناد
في الباب
التالي ((حديث
رقم 1300)).
Ebu Rafi'
(r.a.)'den; şöyle demiştir:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), bayram namazına yürüyerek gelirdi."
Not: Bunun
ravilerinden Mendel ve Muhammed bin Ubeydullah'ın zayıflığı nedeniyle senedinin
zayıflığı ve bu senedin gelecek babta (1300 nolu hadiste) geleceği Zevaid'de belirtilmiştir.
AÇIKLAMA: Bu babtaki hadisler Zevaid türündendir. Yalnız Ali
(r.a.)'ın hadisini Tirmizi de rivayet etmiştir.
Tirmizi, Ali
(r.a.)'ın hadisini rivayet ettikten sonra hadisin hasen olduğunu, ilim ehlinin
ekserisinin uygulamasının böyle olduğunu ve alimlerin bir meşru mazeret
olmadıkça bayram namazına yürüyerek gitmekten hoşlandıklarını söylemiştir.
Tuhfetü'l-Ahvezi
müellifi de: 'Ali (r.a.)'ın hadisi merfü hükmündedir. Hadis, bayram namazına
yürüyerek gitmenin sünnet olduğuna delildir. Seneddeki ravi el-Haris-i A'var'in
zayıflığı nedeni ile hadis zayıf ise de bu konuda bir kaç tane zayıf hadis
rivayet edilmiştir. Bunlar birbirini takviye ederler.
Hanefiler,
Şafii, Süfyan-ı Sevri, Ahmed ve diğerleri bayram namazına yaya gitmenin
müstahablığına hükmetmişlerdir. Ebu Hureyre (r.a.)'ın merfü olarak rivayet
ettiği ve sahih olduğuna ititfak edilmiş olan:
''Namaza gelmek
istediğiniz zaman yürüyerek geliniz'' hadisi de bu görüş için kuvvetli
delildir. Hafız el-Iraki: 'Bu had'is umumidir. Cemaatla kılınması meşru olan
vakit namazları, Cuma, bayram, küsuf ve istiska namazlarının tümünü kapsar.
Sahabilerden Ömer (r.a.) ve Ali (r.a.), tabiilerden İbrahim Nehai ve Ömer bin
Abdilaziz ve imamlardan Süfyan, Şafii, Ahmed ve başkaları böyle
hükmedenlerdendirler. Bayram namazından dönüşte de yürümek müstahabtır...'
demiştir.