DEVAM: 164- BAYRAM GÜNÜ
HARBEYİ (KISA MIZRAĞI SÜTRE YAPMAK) HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
هارون بْن
سعيد الأبلي.
حَدَّثَنَا
عَبْد اللّه
بْن وهب.
أخبرني
سليمان بْن بلال،
عَن يحيى بْن
سعيد، عَن
أَنَس بْن
مَالِك؛
-
أن رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ صلى
العيد
بالمصلى
مستتراً
بحربة.
فِي
الزَوائِد:
عزاه المزي في
الأطراف
للنسائي،
وليس في
روايتنا.
وإسناد ابن
ماجة صَحِيْح
ورجاله ثقات.
Emes İtin Malik
(r.a.)'in; şöyle demiştir:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), bir harbe'yi sütre edinerek musallada bayram
namazını kıldırdı."
Not: Zevaid'de
denildiğine göre el-Mizzi, el-Etraf'ta bu hadisin Nesai tarafından rivayet
edildiğini söylemiştir. Fakat bizim rivayetimizde bu yoktur. İbn-i Mace'nin
senedi sahih olup ravileri sika zatlardır.
AÇIKLAMA (1304, 1305, 1306): İbn-i Ömer
(r.a.)'in hadisini Buhari, Müslim, Ebu Davud ve Nesai de benzer lafızlarla
rivayet etmişlerdir.
İbn-i Ömer
(r.a.)'in ilk hadisinin; وذلك
أن المصلى كان
فضاء، ليس فيه
شيء يستتر به kısmı
hariç diğeri Buhari'de mevcuttur. Bu kısım İbn-i Huzeyme ve el-İsmaili'nin
rivayetlerinde de vardır.
Harbe ve Anaza:
Ucuna yassı demir takılı kısa mızraktır. MusaIla açık bir meydan olduğu ve
orada sütre yapılacak bir duvar ve benzeri bir şey bulunmadığı için Peygamber
(sallallahu aleyhi ve sellem) bayram namazını kıldırmak üzere musallaya çıktığı
zaman beraberinde bir harbe götürüıürdü. Namaza duracağı zaman harbe O'nun
önünde yere dikilirdi. Efendimiz için sütre olurdu. İmam'ın sütresi cemaat için
de yeterlidir. Bu sebeple cemaat da sütresiz olarak efendimizin arkasında
namaza dururlardı.
Hadisin
sonundaki: 'Bunun içindir ki emirler de harbeyi ittihaz etmişlerdir' sözü
hadisten değil, raıvi Nafi'in sözüdür. Peygamber (s.a.v.)'in ittihaz ettiği
harbe, bir rivayete göre Neaşi tarafından hediye edilen harbedir. Diğer bir
rivayete göre Uhud savaşında Zübeyr (r.a.) tarafından öldürülen bir müşrike ait
olan harbedir.
HADİS'TEN
ÇIKARILAN FIKIH HÜKÜMLERİ :
1- Namaz için sütre
ittihazı meşrudur. Bu konuda geniş malumat 940 - 943 nolu hadisler bahsinde
verilmiştir.
2- Zararları
defetmek için gerekli silahı bulundurmak, bilhassa yolculukta taşımak meşrudur.
3- Hizmetçi
edinmek meşrudur.