DEVAM: 26- ÇOCUK
ÜZERİNDE CENAZE NAMAZI KILMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
عَمَّارٍ.
حَدَّثَنَا
الربيع بْن
بدر.
حَدَّثَنَا
أبو الزبير،
عَن جابر بْن
عَبْد اللّه؛
-
قَالَ: قال
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ:
((إذا استهل
الصبي صلى
عليه وورث)).
Cabir bin
Abdİllah (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir'
«Çocuk doğarken
istihlal ettiği (= hayat belirtisi gösterdiği) zaman üzerinde cenaze namazı
kılınır. Ve mirasçı olur »
Diğer tahric:
Tirmizi ve Nesai
AÇIKLAMA (1507, 1508): Muğire (r.a.)'in 1507 nodaki hadisini Ahmed, Ebu
Davud, Nesai, İbn-i Hibban, Hakim ve Beyhaki de rivayet etmişlerdir.
Tirmizi ve Ebu
Davud'un uzunca olan rivayetlerindeki hadis, mealen şöyledir: «Binekli, cenazenin
arkasında gider, yaya cenazenin her hangi bir tarafında yürüyebilir. Tıfıl
üzerinde namaz kılınır.» Ebu Davud'un rivayetinde, "Tıfıl" kelimesi
yerine "Sıkt" kelimesi vardır.
Kamus'ta:
"Tıfıl", herşeyin küçüğüne ve doğan çocuğa denilir. "Sıkt",
ana rahminde asgari bekleme süresi dolmadan önce doğan çocuğa denilir, diye
tarif yapılmıştır.
Bu hadis düşük
çocuk doğarken ses çıkarsın, çıkarmasın, yani hayat belirtisi bulunsun,
bulunmasın üzerinde namaz kılmanın meşnlluğuna delalet eder. El-Menhel yazarının
beyanına göre Ahmed ve Davud böyle hükmetmişlerdir. İbn-i Ömer (r.a.),
İbnü'l-Müseyyeb ve İbn-i Sirin'den rivayet olunan da budur.
Bu, yani Cabir
(r.a.)'in hadisini Tirmizi ve Nesai de rivayet etmişlerdir.
İstihlal:
çocuğun doğarken çıkardığı sestir. Tuhfe yazarının nakline göre Nihaye'de:
çocuğun istihlalinden maksad, ses çıkarmak veya hareket etmek veyahut aksırmak
yahut da nefes alıp vermek gibi hayat belirtisidir, denilmiştir. İbnü'l-Humam
da istihlali böyle tarif etmiştir.
EI-Menhel
yazarı da aynı şeyi söylemiştir: Bu hadise göre doğarken hayat belirtisi
bulunan çocuk üzerinde cenaze namazı kılınır, aksi takdirde kılınmaz.
EI-Menhel'de bildirildiğine göre Ebu Hanife, arkadaşları, Malik, Şafii ve Evzai
böyle hükmetmişlerdir.
Hadisin mirasla
ilglli son kısmı Tirmizi'de şöyledir: «...İstihlal etmedikçe sabi mirasçı olmaz
ve kendisinden miras alınmaz,»
Mirasla ilgili
fıkıh yönü "Feraiz" bölümündeki 2750 - 2751 nolu hadisler de
inşaaIlah anlatılacaktır.