DEVAM: 200- NAMAZLARDA
KIYAM'IN UZUN OLMASI HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
بكر بْن خلف،
أبو بشر.
حَدَّثَنَا
أبو عاصم، عَن
ابن جريج، عَن
أبي الزبير،
عَن جابر بْن
عَبْد اللّه؛
-
قال: سئل
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ: أي
الصلاة أفضل؟
قال ((طول
القنوت)).
Cabır bin
Abdillah (r.a.)'dan; şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellern)'e:
Hangi namaz efdaldir? diye sorulmuş; kendisi:
«Kunutu (kıyamı)
uzun olan» buyurmuştur."
Diğer tahric:
Müslim, Tirmizi ve Ahmed de bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Alimler, bu hadisteki kunutu, kıyam ile
yorumlamışlardır.
Bu babtaki
hadisler, kıraatı uzun tutulan namazın kıraatı kısa tutulup rek'at sayısı ve
dolayısıyla rüku ve secdesi çok olan namazdan efdal olduğuna delalet ediyorlar.
El-İraki:
Kıyamı uzun tutmanın efdaliyetine ait hadislerin, cemaatla kılınması meşru
olmayan nafile namaza ve tek başına kılınan farz namaza ait olarak yorumlanması
açıktır. Çünkü imam farz namazıarda ve cemaatla kılınması meşru olan
nafilelerde kıyam'ı hafif tutmakla memurdur. Ancak kendisine uyanlar, belirli
kişiler olup, uzatmayı tercih etseler ve çocuk ağlaması gibi hafif tutmayı
gerektiren bir mazeret ortaya çıksa, kıraatı uzatmakta beis yoktur, demiştir.
Hanefiler ve
Şafiiler, bu babtaki hadisleri delil göstererek: Nafile namazlarda kıyamı uzun
tutmak, çok rüku' ve secdeden efdaldir, derler.
Tirmizi:
Alimler bu hususta ihtilaf etmişlerdir. Bazılarına göre kıyamı uzun tutmak, çok
rükü. ve secde etmekten efdaldir. Bazılarına göre bunun aksine çok rükü. ve
secde, kıyamı uzun tutmaktan efdaldir. Ahmed bin Hanbel demiştir ki: Bu hususta
Nebi (s.a.v.)'den iki hadis rivayet olunmuştur: Yani hem kıyamı uzun tutmanın
efdaliyeti hakkında hadis vardır. Hem de çok rüku. ve secde etmenin faziletine
ait hadis vardır. Bu sebeple bir hüküm beyan etmemiştir. İshak ise şöyle
demiştir: Gündüz kılınan nafilede rüku. ve secdenin çok yapılması efdaldir.
Geceleyin kıyamı uzun tutmak efdaldir. Ancak her gece belli bir hizbi olan
kimse, namazda o hizbini zaten okuyacak ve kıyamı uzun tutacak. Bunun yanında
çok rüku. ve secde etmesi efdaldir, derim Çünkü bu da onun için yeni bir kazanç
olmuş olur, demiştir.