DEVAM: 2- RAMAZAN
AYININ FAZİLETİ HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أبو بدر، عباد
بْن الوليد.
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
بلال.
حَدَّثَنَا
عمران القطان،
عَن قتادة،
عَن أَنَس بْن
مَالِك؛ قَالَ:
دخل رمضان. - فقال
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ ((إن
هذا الشهر قد
حضركم. وفيه
ليلة خير من
ألف شهر. من
حرمها فقد حرم
الخير كله.
ولا يحرم
خيرها إلا
محروم)).
فِي
الزَوائِد: في
إسناده عمران
بْن أبي داود أبو
العوام
القطان،
مختلف فيه.
ومشاه الإمام
أحمد، ووثقه
عفان والمجلي.
وذكره ابن حبان
في الثقات.
وقال ابن عدي:
مغرب عَن
عمران. وروى
عَن غير عمران
أحاديث غرائب.
وأرجو أنه لابأس
به. وباقي
رجال الإسناد
ثقات.
Enes bin Malik
(r.a.)'dan; şöyle demiştir: Ramazan ayı girdi de Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurdu: «Bu aya girmiş
bulunuyorsunuz. Onda bin aydan hayırlı bir gece vardır. Bu gece(nin
kazancın)dan mahrum olan bir kimse hayrın tümünden mahrum olmuş olur, ve bu
gecenin hayrından yalnız saadetten payı olmayan kimse mahrum kalır.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedindeki İmran bin Davud Ebu'I•Avvam el-Kattan
hakkında ihtilaf vardır. İmam Ahmed. Onun hadislerini geçerli saymış. Affan ve
el-İcli Onu sika saymışlar, İbn-i Hibban da Onu sikalar arasında zikretmiş,
İbn-i Adiyy ise: İmran'dan rivayetten dolayı bu hadis garib sayılmıştır.
İmran'dan bir takım garib hadisler rivayet edilmiş olup, onda beis olmadığını
umarım, demiştir. İsnadın kalan ravileri sikadırlar.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadis, Kadir gecesinin,
içinde Kadir gecesi bulunmayan bin aydan hayırlı olduğuna delalet ediyor. Sindi şöyle der: Hadisten maksad. Kadir
gecesini ihya etmeye muvaffak olmayan ve o gecedeki ilahi lütuf ve ikramda
nasibini almayan kimse hayrın tümünden mahrum kalmış olur, diyenler vardır.
Kadir gecesinin lütuf ve ihyasından mahrum olan kimsenin, o gecenin yatsı
farzını bile kılmayan kimse olduğunu umarım.
Sindi'nin
maksadı galiba şudur: Kadir gecesinin yatsı farzını kılan kimsenin, o gecenin
lütuf ve ikramından mahrum sayılmıyacağı umulur. O gece her türlü ibadeti ve
hayrı ihmal ettiği gibi yatsı namazını dahi kılmayan kimse ise, o gecenin
faziletinden ve hayrın tümünden mahrum kalmış olur. Bu kutsal geceyi bu derece
gafletle geçirip hayır ve bereketinden mahrum olan kişi, ancak ve ancak
saadetten nasibi olmayan kimsedir