DEVAM: 23- SEHUR
YEMEĞİNİ GECİKTİRMEK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
يحيى بْن
حكيم.
حَدَّثَنَا
يحيى بْن
سعيد، وابن
أبي عدي، عن
سليمان
التيمي، عَن
أبي عثمان
النهدي، عَن
عَبْد اللّه
بْن مسعود؛
-
أن رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ قال:
((لا ينمعن
أحدكم أذان بلال
من سحوره.
فإنه يؤذن
لينتبه
نائمكم، وليرجع
قائمكم. وليس
الفجر أن يقول
هكذا. ولكن
هكذا، يعترض
في أفق
السماء)).
Abdullah bin
Mes'ud (r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir: «Bilal'ın ezanı, herhangi birinizi sahur
yemeğini yemekten alıkoymasın. Çünkü O, uyuyanınız uyansın ve gece ibadetine
kalkmış olanınız (istirahatına veya ihtiyaçlarına) dönsün diye ezan okur.
Fecir, aydınlığın şöyle çıkması değil, semanın ufkunda yaygın olarak şöyle
çıkmasıdır.»
Diğer tahric:
Tirmizi hariç Kütüb-i Sitte sahipleri ve Ahmed bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hadis, sahur yemeğini geciktirmenin meşruluğuna
delildir. Ve Bilal (r.anh)'ın şafak'tan önce sabah ezanını okuduğunu bildirir.
Seher vakti uykuda olanlar ve gece namazına kalkmış olanlar bulunurdu. Gece
namazına kalkmış olanlar Bilal (r.anh)'ın ezanıyla fecr'in yaklaştığını
anlayarak ibadetIerine ara verirlerdi. Sabah namazına neşe ve kuvvetle kalkmak
için biraz istirahat ederlerdi. Veya sair ihtiyaçlarını giderirlerdi. Seher
vaktine kadar uyanmamış olanlarda Bilal (r.anh)'ın ezanıyla uyanarak gece
ibadetini yapar, salıur yemeğini yer ve sabah namazına hazırlanırdı. Peygamber
(s.a.v.), Bilal (r.a.)'in ezanından yararlanan iki grubun durumunu bildirmiş ve
hadisin bundan sonraki kısmında fecr-i kazib (yalancı fecir) ve fecr-i sadığa
(hakiki fecr'e) işaret buyurmuştur. Fecri kazib, hakiki fecir'den bir süre önce
görüıür. Bu fecrin doğu ufkundan ve fecir yerinden sema'nın ortasına doğru
uzanan ve biraz sonra kaybolan bir aydınlıktır. Fecr-i sadık ise, doğu ufkunda
ve ufuğa paralel olarak dağılıp yayılan ve belirdikten sonra kaybolmayan bir
aydınlıktır. Bu fecr'in doğmasıyla gece bitmiş ve şer'i gündüz başlamış olur.
Fecr-i sadık'tan sonra sabah namazı kılınabilir.