DEVAM: 29 - HER AYDAN
ÜÇ GÜN ORUÇ TUTMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
غندر، عَن
شعبة، عَن
يزيد الرشك،
عَن معاذة
العدوية، عَن
عائشة؛
-
أنها قالت:
كان رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
يصوم ثلاثة
أيام من كل
شهر. قلت: من أيه؟
قالت: لم يكن
يبالي من أيه
كان.
Muaze el-Adeviyye
(r.a.a)'dnn rivayet edildiğine göre: Aişe (r.anha): Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) her aydan üç gün. oruç tutardı, dedi. Ben: Ayın hangi kısmından
(tutardı?) diye sordum. Aişe (r.anha); O, ayın hangi kısmından olduğuna önem
vermezdi, diye cevap verdi.
Diğer tahric: Bu
hadisi Müslim, Ebu Davud, Tirmizi ve Beyhaki de rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Ebu Zer r (r.anh)'in (1708)
hadisine göre her ayın başından, ortalarından veya sonundan üç gün oruç tutan
bir kimse, bütün yıl oruç tutmuş gibi olur. Tutulan bu üç günlük orucun, bundan
önceki Katade (r.anh)'ın hadisinde anılan günlerde olması kaydı yoktur. Her
iyiliğin on kat arttırılacağı, hadiste anılan ayetle sabit olduğundan, her
aydan üç gün oruç tutulursa, bütün ay oruçla geçirilmiş gibi sevap olur.
Muaze (r.anha)'nın
hadisinde; Peygamber (s.a.v.)'in her aydan üç gün oruç tuttuğu ve bu günlerin,
ayın belirli bir bölümüne bağlı olmadığı belirtilmektedir.
Bu hadisler; tutulacak
üç günlük orucun, ayın belirli günlerine tahsis edilmesinin mekruhluğuna
hükmeden Malikiler'in deIilIerindendir.
EI-Menhel yazarı: Bu
hadisler ile bundan önceki hadisin arasını bulmak için şöyle söylemek mümkün,
demiştir: Peygamber (s.a.v.), Katade (r.anh)'ın hadisindeki günlere bağlı
kalmıyarak sair günlerde de oruç tutardı, ki böyle yapmakla da sünnetin yerine
getirilmesinin mümkün olduğu bilinsin. Veyahut Peygamber (s.a.v.)'in bazı
meşguliyetleri çıkardı. Bu yüzden üç günlük orucunu, ayın başka günlerinde
tutardı.
Hulasa tüm
rivayetlerden çıkarılan sonuç şudur ki: Her ayın onüç, ondört ve onbeşinci
günlerinde oruç tutmak müstehabtır ve her ayın başlarından olsun, ortalarından
olsun, sonlarından olsun, üç gün oruç tutmak müstehabtır.