DEVAM: 31 - DAVUD
(ALEYHİSSELAM)'IN ORUCU HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أحمد بْن
عبدة.
حَدَّثَنَا
حماد بْن زيد.
حَدَّثَنَا
غيلان بْن
جرير، عَن عَبْد
اللّه بْن
معبد
الزماني، عَن
أبي قتادة؛
قَالَ: - قال
عمر بن
اْلخطَّاب: يا
رسول اللَّه!
كيف بمن يصوم
يومين ويفطر
يوما؟ قال ((ويطيق
ذلك أحد؟))
قَالَ: يا
رسول اللَّه!
كيف بمن يصوم
يوما ويفطر
يوما؟ قال
((ذلك صوم داود))
قَالَ: كيف
بمن يصوم
يوماً ويفطر
يومين؟ قال
((وددت أني
طوقت ذلك)).
Ebu Katade
(r.a.)'den\ Şöyle demiştir: Ömer bin el-Hattab (r.a.): Ya Resulallah! (Sürekli)
iki gün oruç tutan ve bir gün orucu bırakan kimsenin durumu nasıldır? diye
sordu. Efendimiz: «Buna kimsenin gücü yeter (mi?)» buyurdu. Ömer; Ya
Resulallah! (Sürekli) bir gün oruç tutup bir gün bırakanın durumu nasıldır?
diye sordu. Efendimiz: «Bu Davud
(A.S.)'ın orucudur.» buyurdu. Ömer: (Sürekli) bir gün oruç tutup iki gün
tutmıyanın durumu nasıldır? diye sordu. Efendimiz: «Bunun gücümün dahilinde
kılınmış olmasını temenni ederim.» buyurdu.
Diğer tahric:
Bu hadisi Müslim, Ebu Davud, Nesai ve Beyhaki de rivayet etmişlerdir. Bazı
rivayetler çok uzundur.
AÇIKLAMA: 1712): Bu hadis, nafile orucun faziletçe en
üstününün, yıl boyunca gün aşırı tutulan oruç olduğuna delalet ediyor. Keza
gece namazının en faziletlisinin, geceyi altı bölüme ayırıp dördüncü ve beşinci
bölümÜnde kılınan namaz olduğuna delalet ediyor. Son altıncı bölümü istirahatla
geçirmelidir. Ta ki neşeyle sabah namazına durulabilsin.
1713): Hadis,
yıl boyunca iki günü oruçla ve bir günü oruçsuz geçirmenin sevap olduğuna ancak
bunun güç olduğuna ve bu nedenle en makbul oruç şeklinin, gün aşırı oruç tutmak
olduğuna delalet ediyor. Bu tür oruç, yıl boyunca aralıksız oruç tutmaktan
efdaldır. Çünkü devamlı oruç tutulduğu takdirde alışkanlık hali olur. Ve
açlığın zorluğu pek duyulmaz. Fakat gün aşırı tutulunca alışkanlık durumu
olmaz.
Peygamber
(s.a.v.) bir gün oruç tutup iki gün tutmamaya takatı olmadığını bildirmiştir.
EI-Menhel yazarının dediğine göre Peygamber (s.a.v.), ümmetinin durumu
itibariyle bu cümleyi buyurmuştur. Yoksa kendisinin gücü buna fazlasıyla
yeterdi. EI-Menhel yazarı der ki: Bana öyle geliyor ki ümmetine zorluk olmasın
diye böyle oruç tutmayı usül ittihaz etmemiştir. Çünkü kendisi yapsaydı, sünnetine
uymak üzere ümmeti de yapardı. Bu sebeple Peygamber (s.a.v.), oruç ve namaz
bakımından orta yolu seçmiştir. Bazen oruç tutar, bazen iftar ederdi. Keza
gecenin bir kısmını ibadet. bir kısmını da uykuyla geçirirdi.