DEVAM: 51- ERKEKLERİN
KARILARINI DÖVMELERİ BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بن
يحيى، والحسن
بن مدرك
الطحان. قالا:
حَدَّثَنَا
يحيى بن حماد.
حَدَّثَنَا
أبو عوانة، عن
داود بن عبد
اللَّه الأودي،
عن عبد الرحمن
المسلمي، عن
الأشعث بن
قيس؛ قَالَ: - ضفت
عمر ليلة.
فلما كان في
جوف الليل قام
إلى امرأته
يضربها. فحجزت
بينهما. فلما
أوى إلى فراشه
قَالَ لي: يا
أشعث! احفظ
عني شيئا سمعته
عن رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَم ((لا
يسأل الرجل
فيم ضرب
امرأته. ولا تنم
إلا على وتر))
ونسيت
الثالثة.
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بن
خالد بن خداش.
حَدَّثَنَا
عبد الرحمن بن
مهدي.
حَدَّثَنَا
أبو عوانة
إِسْنَاده،
نحوه.
el-Eş'as bin Kays
(r.a.)'den; Şöyle demiştir: Ben bir gece Ömer (r.a.)'a misafir oldum. Gece
yarısı olunca Ömer kalkıp karısını dövmeye başladı. Ben onları ayırdım Ömer
yatağına dönünce bana: Ey Eş'as!
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den işittiğim (şu) şeyi benden
(öğrenip) belle: «Adama, karısını niçin dövdüğü sorulmaz. Vitir namazını
kılmadan uyuma.»
Ravi demiştir ki
ben (Nebi'in) üçüncü cümlesini unuttum.
Müellif, ravi Ebu
Avane'den sonra ikinci bir sened ile de hadisin kendisine rivayet edildiğini
söylemiştir.
Diğer tahric:
Beyhaki de bu hadisi aynı metinle rivayet etmiştir. Ebu Davud da Peygamber
{s.a.v.)'e ait buyruğun ilk cümlesini yine Ebu Avane yolu ile rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Sindi, hadisin «Adam'a karısını niçin dövdüğü
sorulmaz". fıkrası ile ilgili olarak şöyle der: Yani adam kadını dövmenin
şartlarına ve sınırına riayet ettiği takdirde karısını usulü dairesinde
dövdüğünden dolayı kınanamaz. Fıkranın manası şu olabilir: Karısını dövme
nedeni ve sebebi kocasına sorulamaz. Çünkü bazen dövme nedenini anlatmak uygun
olmayabilir. Adam açıklamasını uygwı görmediği gerçek neden yerine başka
sebepleri ileri sürebilir ve günaha girebilir.
Mahir: Adam
karısını bir ayıp sebebiyle dövdü ise bu ayıbı ifşa ederek kadını toplum önünde
küçük düşürebilir. Ayrıca dövmek'ten kasdın ne kadar hafif bir dövmek olduğu
bilinse buna günümüzde kullandığımız manada dövme dermiydirk acaba.
Sindi, hadisin
«Vitir namazını kılmadan uyuma» fıkrası hakkında da: Bu emir, geceleyin uyanıp
teheccüd namazını kılmayı adet edinmeyen kimselere aittir. Allah daha iyi
bilir, demiştir.
Vitir namazını
gecenin ilk zamanlarında, yani uyumadan önce veya uyuduktan sonra geceleyin
kılmanın daha faziletli olduğu hususundaki alimlerin görüşleri 1185 - 1187 nolu
hadislerin izahı bölümünde verilmiştir. Oraya müracaat edilebilir.
Peygamber
(s.a.v.) 'in buyurduğu üçüncü cümlenin ravi tarafından hatırlanamadığı ifade
edilmiştir. Unutan ravinin hangi ravi olduğuna dair bir kayıt görernedim. İbni
Mace'nin haşiyesi Nur-u Misbahi'z-Zücace'de belirtildiğine göre el-Hakim bu
üçüncü cümlenin babaya itaat etmekle ilgili olüuğunu beyan etmiştir.
Bu babta
rivayet edilen hadisler, erkeğin karısını dövmesinin daha iyi olduğuna,
gerektiğinde usulü dairesinde ve yara, bere bırakmıyacak şekilde hafifçe
dövebileeeğine delalet ederler.
Nisa suresinin
34. ayeti de itaatsızlığından endişe duyulan karılara nasihat edilmesini,
nasihatla uslanmadığı takdirde yataklarının terk edilmesini emreder ve bununla
da itaat etmezse hafifçe dövülmesinin caizliğine delalet eder.
EI-Menhel,
Tekmile'sinin 4. cildinin 37. sahifesinde Kaadıhan'ın Fetava'sından naklen
şöyle denilir. Erkek, karısını şu dört sebebten dolayı usulü dairesinde
dövebilir:
1. Kocası onun
süslenmesini istediği zaman bunu yapmamak. (Bu süslenme ev içinde ve kocası
için olursa hüküm budur. Ama İslami örtüye riayet etmeden yabancı erkeklerin
görebileceği yerde kadının süslenmesi caiz olmadığı için bu yolda kocasının
arzusuna uyamaz ve kocası onu bu nedenle dövemez''
2. Kadın aybaşı
ve lohusalık halinden temiz iken kocasının cinsel temas arzusuna uymaması.
3. Kadının farz
namazları kılmaması. İmam Muhammed'den yapılan bir rivayete göre kadının farz
namazı bırakması suçundan dolayı kocası onu dövemez. Kadının cünüblükten veya
aybaşı adetinin sonundaki halden dolayı boy abdestini almaktan imtina etmesi de
namazı bırakması gibidir.
4. Kocasının
izni olmadığı halde kadının evden çıkması.