6- 30ŞANAN HAMİLE KADIN
DOĞUM YAPINCA İDDETİ BİTMİŞ OLUR. BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بن
عمر بن هياج.
حَدَّثَنَا
قبيصة بن
عقبة.
حَدَّثَنَا
سفيان عن عمرو
بن ميمون، عن
أبيه، عن
الزبير بن
العوام؛
- أنه
كانت عنده أم
كلثوم بنت
عقبة. فقالت
له، وهي حامل:
طبيب نفسي
بتطليقة. ثم
خرج إلى
الصلاة فرجع
وقد وضعت.
فقال: مالها؟
خدعتيني،
خدعتها اللَّه!
ثم أتى
النَّبِيّ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَم فقال
((سبق الكتاب
أجله. اخطبها
إلى نفسها)).
فِي
الزَوَائِد:
رجال إسناده
ثقات. إلا أنه
منقطع. وميمون
هو ابن مهران.
وأبو أيوب
روايته عن
الزبير مرسلة.
قاله المزني
في التهذيب.
Zübeyr bin
el-Avvâm (r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Ümmü Külsum bint-i Ukbe (r.anha)
onun nikâhı altında idi. Ümmü Külsum (r.anha) hâmile iken (bir gün) Zübeyr
(r.a.)'a: Bir talâkla (beni boşamak sureti ile) nefsimi hoşlandır (gönlümü
açıver) diye talebte bulunmuştur. Zübeyr (r.a.) de onu bir talâkla boşadıktan
sonra namasa çıkmış ve namazdan dönünceye kadar karısı doğum yapmıştır. Bunun
üzerine Zübeyr (r.a.): Bu kadına ne oluyor? Beni aldattı, Allah onun cezasını
versin, demiş, sonra Nebi (Sallellahu Aleyhi ve Sellem)'in yanına varmış (da
başından geçeni anlatmıştır) Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ona: «İddet
süresi beklenmedik bir anda sona ermiştir. (Artık) sen ona (yeniden) talip ol»
buyurmuştur.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedindeki raviler sika zatlardJr.
Fakat sened
munkatidir. Ravi Meymun, İbn-i Mihran olan zattır. Meymun'un babası Ebu
Eyyub'un Zübeyr'den olan rivayetlerinin mürsel olduğunu el-Mizzi, et-Tehzib'te
söylemiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadis, hamile bir kadın
boşandığı zaman iddetinin doğum yapması olduğuna delalet eder. Hamile olmayan
kadın gibi üç defa temizlenmesi ve aybaşı adeti görmesi diye bir iddet onun
için söz konusu değildir. Hadisten çıkarılan diğer bir hüküm de: Bir talakla
boşanan kadının iddeti esnasında kocası rec'at etmez veya edemezse, iddet
bittikten sonra, artık karıya geri dönüş yapamaz. Ancak yabancı bir erkek gibi
kadına yeniden istekli çıkabilir. Kadın kabul ederse usulü dairesinde yeniden
nikahları kıyılır. Kadın muvafakat etmezse, onu boşayan erkek için bir tercih
hakki yoktur.
Talak suresinin
4. ayetinde geçen; " ... ve hamile kadınların iddet süresi doğum
yapmalarıdır ... " nazm-i celilde hamile kadınların iddetlerinin doğum
yapmaları ile sona erdiğine delalet eder. Bu ayet-i celilenin anılan kısmı
acaba kocası ölen hamile kadınlara. da şümullü mü? yoksa yalnız boşanan hamile
kadınlara mı mahsustur? Bu hususta gerekli bilgi ve ilim ehlinin görüşleri
inşaallah bundan sonra gelen babta rivayet olunan hadislerin izahı bölümünde
verilecektir.
Burada şunu
söylemekle yetiniyorum. Boşanan kadın hamile ise onun iddeti, doğum yapması ile
sona ermiş olur. Bu hususta yukardaki nass mevcuttur.