DEVAM: 25- KISAS YALNIZ
KILIÇLA İNFAZ EDİLİR, BABI
حدّثنا
إِبْرِاهِيمُ
بْنُ
المُسْتَمِرَّ.
ثنا الحُرُّ
بْنُ مَالِكٍ
العَنْبَرِيُّ.
ثنا
مُبَارَكُ
بْنُ
فَضَالَة
عَنْ
الحسَنِ، عَنْ
أَبِي
بَكْرَةَ؛ قَالَ:
قَالَ
رَسُولُ
اللّهِ صلى
الله عليه وسلم: ((لاَقَوَدَ
إِلاَّ
بِالسَّيْفِ)).
في الزوائد:
في إسناده
مبارك بْنِ
فضالة، وهويدلٍّ،
وقد عنعنه.
وكذا الحسن.
Ebû Bekre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: «Kılıçtan başka bir şeyle kısas (cezasının) infazı
yoktur.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde bulunan Mübarek bin el-Füdala tedlisçidir ve
bu hadisi an'ane ile rivayet etmiştir. Ravi el-Hasan da böyledir.
AÇIKLAMA: Bu babın iki hadisi de Zevaid türündendir. Tuhfe'de bildirildiğine göre
Numan bin Beşir (r.a.)'ın hadisini Bezzar, Tahavi, Taberani ve Beyhaki de
değişik metinlerle rivayet etmişlerdir. Ebu Bekre (r.a.)'ın hadisini Bezzar ve
Beyhaki de rivayet etmişlerdir. Darekutni ile Beyhaki bunun bir mislini Ebu
Hureyre (r.a.)'den de rivayet etmişlerdir. Keza bunun bir benzerini Beyhaki ve
Tabarani, İbn-i Mes'ud (r.a.) 'den rivayet etmişlerdir. Fakat Şevkani bu
hadislerin hepsinin senedlerinde ya zayıf ya da terk edilmiş rclvilerin
bulunduğunu ifade etmiştir.
Şevkani: Kufe
alimleri ki Ebu Hanife ve arkadaşları da bunlardandır, böyle hükmederek
demişler ki; kısas hükmü ancak kılıçla infaz edilir. Katil, maktulün başka
şekillerde ve başka cisimlerle öldürmüş olsa bile yine kılıçla öldürülür, diye
bilgi vermiştir. Bu grubun delillerinin bir kısmı daha vardır ki bunları
anlatmak uzun zaman alır. Bunlara muttali olmak isteyenler hadis kitabıarının
şerhlerine başvurabilirler.