DEVAM: 1- ALLAH YOLUNDA
CİHAD ETMENİN FAZİLETİ BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيبة وَأَبُو
كْرِيبٍ،
قَالاَ: ثَنا
عُبَيْدُ
اللهِ بْنُ
مُوسى، عَنْ
شَيْبَانَ،
عَنْ
فِرَاسٍ، عَنْ
عَطِيَّةَ،
عَنْ أَبي
سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ،
عَنِ النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم قَالَ: ((الْمُجَاهِدُ
فِى سَبِيلِ
اللهِ مَضْمُونٌ
عَلَى اللهِ.
إِمَّا أَنْ
يَكْفِتَهُ
إِلَى
مَغْفِرَتِهِ
وَ
رَحْمَتِهِ،
وَإِمَّا
أَنْ
يَرِجِعَهُ
بِأَجرٍ
وَغَنِيمَةٍ.وَمَثَلُ
الْمُجَاهِدِ
في سَبِيلِ
اللهِ؛
كِمَثَلِ
الصَّائِمِ
الْقَائِمِ،
الَّذِي لاَ
يَفْتُرُ،
حَتَّى يَرْجَعَ)).
في الزوائد:
في إسناده
عطية بن سعيد
العوفيّ، ضعفه
أحمد وأبو
حاتم وغيرهما.
((لا
يفتر)) أي يديم
عَلَى القيام
من غير فتور.
Ebu Said-i Hudrî
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: «Allah yolunda cihâd eden (müslüman) kimse, Allah'ın (şu)
garantisi altındadır: Allah ya onu mağfiretine ve rahmetine katar veya onu
sevâb ve ganimetle (evine selâmetle) geri döndürür. Allah yolunda cihâd eden
(müslüman) kimse, (evine) dönünceye kadar durumu, (bu sürece) gevşeklik
etmeksizin (gündüzleri) oruçlu ve (geceleyin)
ibâdete devamlı kimsenin durumu gibidir.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Atiyye bin Said el-Avii bulunur. Bu raviyi
Ahmed, Ebü Hatim ve başkalan zayıf saymışlardır.
AÇIKLAMA: Ebu Hureyre (r.a.)'ın hadisini Buhari, Müslim, Nesai ve Malik de rivayet
etmişlerdir. Bu hadisin bazı cümleleri kudsi hadis şeklinde ifade edilmiştir.
Bu nedenle bazı ifadeleri parantez içinde ilave etmek durumu oldu.
Mücahidin
cennete girmesinin Allah'ın kefaleti altında olmasından maksad, Allah'ın ikram
ve ihsanı ile cennete kavuşturulmasıdır. Mücahidin selametle ve bol ecirle veya
bol ecirle beraber ganimetle evine dÖndürülmesi ile ilgili cümleden maksad da
onun hem maddi hem de manevi veya yalnız manevi mükafatla evine dönmesidir.
Mücahidin bu
mutluluğa erişebilmesi için, cihadını, nam ve şöhret gibi dünyevi maksadlarla
değil, sırf Allah rızası için ve ihlaslı yapması gereklidir. Hadis bu duruma da
işaret etmektedir.
İhlaslı
mücahid'in şehid edilmesi halinde cennetlik olduğuna dair cümle ile ilgili
olarak Kadı iyaz: Bu cümleden maksad savaş şehidinin ölür ölmez derhal cennete
dahil edilmesi olabilir. Nitekim Allah Teala şehidlerle ilgili bir ayette;
"Onlar Rableri yanında dirilerdir, nzıklanırlar ... '' buyurmuştur. Anılan
cümle ile şu mana kasdedilmiş olabilir: Mücahid, hesaba çekilmeden, azab
edilmeden ve hiç bir günahtan dolayı müahaza görmeden, Allah'a çok yakın kullarla
beraber öncelikle cennete girer. Çünkü sahih bir hadisle sabit olduğu gibi
şehidlik, günahlara kefaret olur.
Hadiste geçen
"Seriyye" savaş müfrezesi demektir. Nevevi: Seriyye, askeri
müfrezedir. Bazen ordudan ayrılarak düşmana saldırıp tekrar orduya katılır.
İbrahim El-Harbi demiş ki:
Seriyye,
yaklaşık dörtyüz kişilik müfrezedir. Bu müfreze genellikle gece yürüyüş yaptığı
için ona seriyye ismi verilmiştir, diye bilgi verir.
Hadisin son kısmında
Resul-i Ekrem (s.a.v.), savaşa giden her askeri müfrezeye katılma iştiyakını
beyan buyurarak, ancak müslümanlara olan şefkat ve merhameti dolayısıyla bazı
küçük savaşlara katılmadığını belirtmektedir. Şöyle ki, Resul-i Ekrem (s.a.v.)
herhangi bir savaşa katıldığı zaman tüm müslümanlar refakat etmek ister ve geri
kalmaya gönülleri razı olmaz. Tüm müslümanların savaş araç ve gereçlerini,
özellikle binit hayvanlarını sağlamaya ne Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in ne de
müslümanların o günlerdeki güçleri yetmiyordu. Savaşa gidecek olanların bir
kısmının yaya olarak, süvarileri takip etmesi güçlüğü açıktır. Binit hayvam
temin edemiyenleri savaşa götürmemek, gidemeyenleri derin üzüntüye sevk eder.
İşte bu güç durumu dikkate alan Resul-i Ekrem (s.a.v.) bazı savaşlara bizzat
katılmamayı uygun bulmuştur.
Hadisin en son
fıkrası da gaziliğin ve şehidliğin faziletini, şehidliği temenni etmenin ve güç
yetmez hayırlı işleri dilemenin meşrUluğunu belirtir.
Cihadın farz-ı
ayn olmayıp farz-ı kifaye olduğu hükmü de bu hadisten çıkanlır .
Ebu Said
(r.a.)'ın hadisi ise Zevaid türündendir. Bu hadis de cihadın üstün faziletini
beyan eder.
Mücahid, şehid
edildiği takdirde ilahi mağfiret ve rahmete, edilmediği takdirde, sevab ve
ganimete kavuşma garantisine sahiptir. Aynca cihad süresi boyunca, gündüzleri
oruçla ve geceleri ibadetle ihya etmi!icesine sevap kazanır.