DEVAM: 65- HACI, AKABE
CEMRESİNE TAŞ ATTIĞI ZAMAN ONUN YANINDA DURMAZ BABI
حدّثنا
سُوَيْدُ
بْنُ سَعِيدٍ.
حدّثنا عَلِيُّ
بْنُ
مُسْهِرٍ،
عَنِ
الْحَجَّاجِ،
عَنِ
الْحَكَمَ
بْنِ
عُتَيْبَةَ
عَنْ مِقْسَمٍ،
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ؛
قَالَ: كَانَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم، إِذا
رَمَى جَمْرَةَ
الْعَقَبَةِ،
مَضَى وَلَمْ
يقفْ.
في الزوائد:
في إسناده
سويد بن سعيد،
مختلف فيه.
İbn-i Abbas
(r.a.)'dan; şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Akabe
cemresine taş attığı zaman, geçiyor ve (orada) durmuyordu.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Süveyd bin Said bulunur. Bu ravi hakkında
ihtilaf vardır.
AÇIKLAMA: İbn-i Ömer (r.a.)'ın hadisini Buhari ve Nesai de rivayet etmişlerdir. Diğer
hadis Zevaid nevindendir.
Bu hadisler
Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in Akabe cemresine taş attıktan sonra orada durmadığına
delalet ederler. Bu hükme delalet eden başka hadisler de vardır. Buhari, Ahmed
ve Beyhaki'nin rivayetlerine göre İbn-i Omer (r.a.) şöyle demiştir:
"Peygamber
(s.a.v.), Mescid (-i Hif) in yakınındaki cemre-i Ula (yani ilk cemre)'ye taş
attığı zaman oraya yedi aded çakıl atardi, her taşla beraber tekbir alırdı,
sonra sol tarafa çekilip derenin ortasında kıble'ye doğru durarak ellerini kaldınp
dua ederdi, duraklamayı da uzatırdı, Sonra (gidip) ikinci cemre'ye yedi aded
çakıl atar ve her taşın beraberinde tekbir alırdı. Sonra sol tarafa çekilip
,derenin ortasında dururdu ve kıble'ye dönerek ellerini açar (dua edet) Sonra
oradan aynlarak Akabe'nın yanındaki cemre'ye varırdı. Oraya da yedi aded çakıl
atar ve her çakılla beraber tekbir alırdı." (Taş atma işi bittikten) sonra
aynlırdı, (orada) dur-mazdı ....
Bu bab ta
rivayet edilen hadisler ile mealini yukarıya aldığım hadisten çıkarılan hüküm
şudur: Akabe cemresine taş attıktan sonra orada: dua ve zikir için durmak meşru
değildir. Bazıları yer darlığını ve o günkü taşlama işinin bittiğini buna neden
göstermişlerdir. Tekmile yazarı böyle diyenlerdendİr. Bence en uygun neden
Resul-i Ekrem (s.a.v.)'e uymak olmalıdır. Diğer Üü cemreye taş attıktan sonra
oralarda durup dua ve zikir etmek meşrudur. Dört mezheb imamları ve cumhur sözü
edilen iki cemre'ye taş attıktan sonra orada durup dua ve zikir etmenin sünnet
olduğuna hükmetmişlerdir.