DEVAM: 1- AV VEYA
ZİRAAT KÖPEĞİ DIŞINDA KALAN KÖPEKLERİ ÖLDÜRMEK BABI
حدّثنا
أَبُو
طَاهِرٍ.
حدّثنا ابْنُ
وَهْبٍ. أَخْبَرَنِي
يُونُسُ عَنِ
ابْنِ
شِهَابٍ، عَنْ
سَالِمٍ،
عَنْ
أَبِيهِ؛
قَالَ: سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم، رَافِعاً
صَوْتَهُ،
يَأْمُرُ
بِقَتْلِ
الْكِلاَبِ.
وَكَانَتِ
الْكِلاَبُ
تُقْتَلُ.
إِلاَّ
كَلْبَ
صَيْدٍ أَوْ
مَاشِيَةٍ.
Sâlim'in babası
(Abdullah bin Ömer) (r.a.)'den; Şöyle demiştir: Ben Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'den sesini yükselterek köpekleri öldürmeyi emrettiğini
işittim ve av köpeği ile davar köpegı dışında kalan köpekler öldürülüyordu.
AÇIKLAMA: İbn-i Omer (r.a.)'ın ilk hadisini Müslim ve Nesai de rivayet etmişler.
İkinci hadisi bunlarla beraber Tirmizi de rivayet etmiştir.
İbn-i Omer
(r.a.), ilk hadiste ResüI-i Ekrem (s.a.v.)'in köpekleri öldürmeyi emrettiğini,
ikinci hadiste ise av köpeği ile davar köpeğinin bu hükmün dışında tutulduğunu
rivayet etmiştir
AbduIlah bin
Muğaffel (r.a.)'ın yukarda geçen hadislerinde ise Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in,
köpekleri öldürmeyi emrettiği, sonra ziraat köpeği ile av köpeği edinmeye izin
verdiği belirtilmektedir. Yukarda da ifade ettiğim gibi onun bazı
rivayetlerinde koyun köpeğinj de edinmeye izin verildiği varid olmuştur.
AbduIIah bin
Muğaffel (r.a.)'ın aşağıda gelecek 3205. hadisine göre Resül-i Ekrem (s.a.v.),
yalnız tamamen siyah olan köpeği öldürmeyi emretmiştir.
EI-Menhel
yazarı "Köpeğin su artığı ile abdest almak" babında rivayet edilen
Abdullah bin Muğaffel (r.a.)'ın 3201. hadisin izahı bölümünde; köpekleri
öldürme emrinin ilk zamanlarda olduğunu, sonra siyah köpek ile ısırıcı köpek
dışında kalan köpekler hakkındaki bu hükmün neshedildiğini, yani yürürlükten
kaldınldığını beyan ederek buna delil olarak Müslim'in rivayet ettiği Cabir
(r.a.)'ın bir hadisi ile İbn-i Omer (r.a.)'ın bir hadisini delil göstermiştir.
Gerek el-Menhel
yazarının bu bölümde ve gerekse Tekmile yazarının HA v" kitabında naklen
beyanlarına göre Kadı iyaz özetle şöyle demiştir:
"Alimlerin
çoğu av köpeği gibi istisna edilenler hariç: köpeklerin öldürülmesi konusunda
anılan hadisle amel etmişlerdir.; Malik ve cumhürun görüşü budur. Diğer bir
kısım ilim adamlarına göre tamamen siyah olan köpekler hariç, diğer köpekleri
öldürme emri olsun, tutup saklama ve edinme yasağı olsun neshedilmiştir. Yani
siyah köpek öldürülmelidir. Diğer köpekler zararlı olmadıkça öldürülemez ve
ihtiyaç halinde edinilebilir.
Kadı iyaz daha
sonra: Bence durum şöyle olmuştur: Resül-i Ekrem (s.a.v.), önce ne maksatla
olursa olsun her çeşit köpeği saklamayı yasak!ayıp öldürmeyi emretmiştir. Sonra
siyah renkli köpeği öldürmeyi emredip diğer köpekleri öldürmeyi yasaklamış ve
av, ziraat ve koyun köpekleri dışında kalan köpekleri tutup saklamayı
yasaklamıştır, der.
Tekmile yazarı
da: Alimler ısırıcı köpek ile kuduz köpeği öldürmenin meşrüluğu husüsunda
ittifak etmişlerdir. Hiç bir zararı olmayan köpekleri öldürmek hükmü hakkında
ise ihtilaf vardır. İmamü'l-Haremeyn'e göre hiç bir zararı olmayan köpeği
öldürmek yasaktır. Sıyah Köpek
zararsız ise bu
hüküm onun içinde uygulanır. Şer-i Şerif bu şekil üzerinde karar kılmıştır.
Fakat siyah köpek zararsız ise öldürülmesinin yasaklığına dair bir şeye
rastlayamadım. İmamu'l-Harameyn siyah köpek hakkında neye istinaden böyle söylediğini
bilmiyorum. der.