DEVAM: 98- DİŞİ VE
ERKEK HAYVANLARDAN MEKKE'YE KURBAN GÖNDERME BABı
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
عُبَيْدُ
اللهِ بْنُ
مُوسى.
أَنْبَأَنَا
مُوسى بْنُ
عُبَيْدَةَ
عَنْ إِيَاسِ
بْنِ
سَلَمَةَ،
عَنْ
أَبِيهِ؛
أَنَّ
النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم كَانَ
فِي بُدْنِهِ
جَمَلٌ.
في الزوائد:
في إسناده
موسى بْن
عبيدة الزبيديّ،
ضعفه أحمد
وابن معين
وغيرهما.
İyâs bin
Seleme'nin babası (Seleme) (r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)"in (Harem-i Şerife yolladığı) kurbanlık develeri içinde
erkek bir deve de bulunuyordu.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Müsa bin Ubeyde ez-Zebidi bulunur. Ahmed,
İbn-i Main ve başkaları bunun zayıf olduğunu söylemişlerdir.
AÇIKLAMA: İbn-i Abbas (r.a.)'ın hadisini Ebü Davud ve Beyhaki de rivayet
etmişlerdir. Ebü Davud ile Beyhaki'nin rivayetlerinde Ebu Cehl'in devesi-'nin
dahil olduğu kurbanlık develerin Hudeybiye umresi münasebetiyle yollandığı
belirtilmiştir. Bu sefer hicretin 6. yılı vukü bulmuştur.
Ebu Cehl'in
devesi Bedir savaşı günü ganimeti meyanında Resül-i Ekrem (s.a.v.)'e intikal
etmişti.
Hadiste geçen
"Büre" halka manasınadır. Devenin burnuna takılan halkaya devenin
yuları bağlanır ve böylece deve istenen yöne daha rahat yöneltilebilir.
Ebu Davud'un
en-Nüfeyli'den olan rivayetinde; ............ cümlesi de vardır. Yani Resül-i
Ekrem (s.a.v.) Mekke müşriklerini kızdırmak için Ebu Cehl'in burnu gümüş
halkalı devesini de kurbanlık olarak sunmuştur.
Seleme (r.a.)'ın
hadisi notta belirtildiği gibi Zevaid nevindendir
HADİSLERİN
FIKIH HÜKÜMLERi:
1. Erkek deveyi
kurbanlık olarak Mekke'ye göndermek caizdir. Cumhürun görüşü böyledir. Bu
hadisle amel etmiştir. Fakat İbn-i Omer (r.a.) erkek deveyi kurbanlık olarak Harem-i
Şerif'e sunmaktan hoşlanmazdı. Onun görüşüne göre ancak dişi deve gönderilir.
2. Devenin
burnuna gümüş halka takmak caizdir.