DEVAM: 3- KURBAN BAYRAMıNDA KURBAN KESMENİN SEVABI BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ خَلَفٍ
الْعَسْقَلاَنِيُّ.
حدّثنا آدَمُ
بْنُ أَبِي
إِيَاسٍ. حدّثنا
سَلاَّمُ
بْنُ
مِسْكِينٍ.
حدّثنا عَائِذُ
اللهِ عَنْ
أَبِي
دَاوُدَ،
عَنْ زَيْدِ
بْنِ
أَرْقَمَ؛
قَالَ
أَصْحَابُ
رَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم: يَا
رَسُولَ
اللهِ!
مَاهذِهِ
الأََاحِيُّ؟ قَالَ
((سُنَّةُ
أَبِيكُمْ
إِبْرَاهِيمَ))
قَالُوا:
فَمَا لَنَا
فِيهَا؟ يَا
رَسُولَ
اللهِ! قَالَ
((بِكُلِّ
شَعَرَةٍ
حَسَنَةٌ))
قَالُوا:
فَالصُّوفُ؟
يَا رَسُولَ
اللهِ ! قَالَ
((يِكُلِّ
شَعَرَةٍ
مِنَ الصُّوفِ
حَسَنَةٌ)).
في الزوائد:
في إسناده أبو
داود. واسمه
نفيع بْنُ
الحارث. وهو
متروك. واتهم
بوضع الحديث.
Zeyd bin Erkam (r.a.)'den;
Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in ashâb'i;
Yâ Resûlallah! Şu udhiyyeler (yâni bayramda kesilen
kurbanlar) nedir? dediler. Resûl-i
Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
«Babanız İbrahim'in sünnetidir» diye cevab verdi. Sahâbîler: Peki. Kurbanlarda bizim için ne (sevab) var? Yâ Resûlallah,
dediler. Resûl-i Ekrem (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem): «Her kıl'a karşılık bir hasene var» buyurdu. Sahâbîler:
Ya yün (Yâni kesilen kurban koyun - kuzu olunca sevab
nasıl) ? dediler. Resûl-i Ekrem (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem): «Yünden her taneye karşılık bir hasene (var) dır» buyurdu.
Not: Zevaid'de şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Ebu Davud bulunur. Bunun adı NÜley' bin el-Haris'dir. rivayetleri terkediImiştir ve
hadis uydurmakla ith am
edilmiştir.
AÇIKLAMA: Bu babın ilk hadisini Tirmizi ve Hakim de rivayet etmişlerdir. Tirmizi,
senedinin hasen - garib, Hakim de sahih olduğunu söylemişlerdir.
Sindi bu
hadisle ilgili olarak: Hadis, farzı ayrı olan namaz gibi ibadetlerin dışında
kalan ibadetin en faziletlisinin kurban kesmek olduğu manasına yorumlanır.
Hadiste geçen "Hıraka" kelimesinin aslı İraka'dır. Bunun hemzesi, ha harfine çevirilmiştir,
der.
Tuhfe'de beyan edildiğine göre Zeynü'l-Arab da: Yani kurban bayramı günü ibadetlerin en
faziletlisi kurbanların kanını akıtmaktır. Kesilen kurban bütünüyle ve eksiksiz
kıyamet günü gelip sahibinin hayrat terazisine konulur, beher uzvu karşılığında
sahibine sevab verilir ve sahibi için Sırat köprüsü
üstünde binek hayvanı olur, demiştir.