DEVAM: 4- MÜSTEHAB OLAN
KURBANLAR, BABI
حدّثنا
الْعَبَّاسُ
بْنُ
عُثْمَانَ
الدِّمَشْقِيُّ.
حدّثنا
الْوَلِيدُ
بْنُ مُسْلِمٍ.
حدّثنا أَبُو
عَائِذٍ؛
أَنَّهُ
سَمِعَ سُلَيْمَ
بْنَ عَامِرٍ
يُحَدِّثُ عَنْ
أَبِي
أُمَامَةَ
الْبَاهِلِيِّ؛
أَنَّ رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم قَالَ
((خَيْرُ
الْكَفَنِ
الْحُلَّةُ.
وَخَيْرُ
الضَّحَايَا
الْكَبْشُ
الأَقْرَنُ)).
Ebû Ümâme
el-Bâhili (r.a.)'den rivayet edildiğine yöre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) sjiiyle buyurmuştur: «Kefenin en hayırlısı hülle (yâni iki parçadan
ibaret takım elbise) dir. Bayramda kesilen kurbanların en hayırlısı da iki
boynuzlu koçtur.»
AÇIKLAMA: Ebu Said (r.a.)'ın hadisini Tirmizi, Ebu Davud ve Nesai de rivayet
etmişlerdir. Hadiste geçen "Fahil" yumurtaları alınmamış döl hayvanı,
demektir.
Bu hadis
Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in kestiği kurbanlık koçun yumurtalarının burkulmadığmı
ifade eder. Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in kestiği kurbanın burkulmuş koç olduğuna
dair hadisler de vardır. Bunlardan birisi 3122 nolu hadisimizdir. Orada
belirttiğim gibi böylesini kurban etmek alimlerce daha faziletli görülmüştür.
Şu halde Resül-i Ekrem (s.a.v.) döl hayvanı durumundaki koçun kurban
edilmesinin caizliğini bildirmek için bu neviden de kurban etmiştir. Alimler
böyle yorum yapmaktadır.
Bu babın ikinci
hadisi Zevaid nevindendir.
Ebü Ümame
(r.a.)'ın hadisini Tirmizi de rivayet etmiştir. Ayrıca Ebü Davüd, bunun mislini
Ubade bin Samit (r.a.)'den rivayet etmiştir. Müellifimiz de Cenaze bölümünde
Ubade'nin hadisini rivayet etmiş, fakat müellifimizin oradaki rivayetinde
sadece kefenle ilgili cümle bulunur.
Hadisin kefenle
ilgili cümlesinin gerekli izahı ve şer'i hükmü orada, yani 1473 ve 1471 nolu
hadislerin izahı bölümünde açıklanmıştır. Artık burada tekrarlamaya gerek
yoktur.
''Kurbanların
en hayırlısı iki boynuzlu koçtur '' mealindeki fıkra ile ilgili olarak Tıybi:
Bu nevi koçun diğerlerinden faziletli olması, genellikle böylesinin daha iri ve
daha semiz olmasından olabilir, demiştir.
İkinci hadiste
geçen "Edğam" vücüdunda az siyahlık bulunan demektir. Özellikle
kulaklarında ve çene altında siyahlık bulunan hayvan hakkında kullanılır. Siyah
burun lu hayvan manasında da kullanı!ır.