DEVAM: 10- AİLE
FERDLERİNİN TÜMÜ YERİNE BİR TANE DAVARı (KOYUN VEYA KEÇİYİ) KURBAN BAYRAMINDA
KURBAN EOENİN BABI
حدّثنا
إِسْحَاقُ
بْنُ
مَنْصُورٍ.
أَنْبَأَنَا
عَبْدُ
الرَّحْمنِ
بْنُ
مَهْدِيٍّ، وَمُحَمَّدُ
بْنُ يُوسُفَ.
ح
وَحَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
مُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى.
حدّثنا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ،
جَمِيعاً
عَنْ سُفْيَانَ
الثَّوْرِيِّ،
عَنْ
بَيَانٍ،
عَنِ الشَّعْبِيِّ،
عَنْ أَبِي
سَرِيحَةَ؛
قَالَ:
حَمَلنِي
أَهْلِي
عَلَى
الْجَفَاءِ،
بَعْدَمَا
عَلِمْتُ
مِنَ
السُّنَّةِ.
وَكَانَ
أَهْلُ
الْبَيْتِ
يُضَحُّونَ
بِالشَّاةِ
وَالشَّاتَيْنِ.
وَالآنَ
يُبَخِّلُنَا
جِيرَانُنَا.
في الزوائد:
إسناده صحيح
ورجاله
موثقون.
Ebû Serîha
(Huzeyfe bin Esîd (r.a.)'den; Şöyle demiştir: Ben sünneti bildikten sonra ev
halkım beni (çok sayıda kurban kesmeye) zorladılar. Ev halkı bir davarı veya
iki davarı bayramda kurban ederlerdi. Şimdi (bir veya iki davarı kurban etmekle
yetinirsek) komşularımız bizi cimrilikle itham ederler.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedi sahih ve ravileri sıka (güvenilir) zatlardır.
AÇIKLAMA: Bu babın ilk hadisini Tirmizi ve Malik de rivayet etmişlerdir. İkinci
hadis ise Zevaid nevindendir. Tirmizi, ilk hadisin hasen - sahih olduğunu
söylemiştir.
Bu babın
hadisleri bir davarın bir ev halkı adına kurban edilmesinin yeterli olduğuna
delalet ederler. Malik, Şafii, Ahmed, el-Leys, Evzai ve İshak bu ve benzeri
hadisleri delil göstererek böyle hükmetmişlerdir.
Hanefiler ile
Sevri ise bir davarın bir ev halkı için kurban olarak yetmediğine hükmetmişlerdir.
Bunlar, bu ve benzeri hadisleri, sevaba ortak etmek manasına yorumlamışlardır.
İki grubun
delilleri ve yek diğerine verdikleri cevabları görmek isteyenler. Tirmizi'nin
Tuhfe şerhine ve Ebü Davüd'un Tekmile şerhine başvurabilirler.