DEVAM: 11- KURBAN
BAYRAMINDA KURBAN KESMEK İSTEYEN KİMSE, ZİLHİCCE AYININ İLK ON GÜNÜNDE
KILLARINDAN VE TIRNAKLARINDAN BİR ŞEY ALMASIN. BABI
حدّثنا
حَاتِمُ بْنُ
بَكْرٍ
الضَّبِّيُّ،
أَبُو
عَمْرٍو.
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ بَكْرٍ
الْبُرْسَانِيُّ.
ح
وَحَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ سَعِيدِ
بْنِ يَزِيدَ
بْنِ
إِبْرَاهِيمَ.
حدّثنا أَبُو
قتَيْبَةَ
وَيَحْيَى
بْنُ كَثِيرٍ قَالُوا:
حدّثنا
شُعْبَةُ
عَنْ مَالِكِ
بْنِ أَنَسٍ،
عَنْ عَمْرِو
بْنِ
مُسْلِمٍ،
عَنْ سَعِيدِ بْنِ
الْمُسَيَّبِ،
عَنْ أُمِّ
سَلَمَةَ؛ قَالَتْ:
قَالَ
رَسُولُ
اللهِ ((مَنْ
رَأَى مِنْكُمْ
هِلاَلَ ذِي
الْحِجَّةِ،
فَأَرَادَ أَنْ
يُضَحِّيَ،
فَلاَ
يَقْرَبَنَّ
لَهُ شَعَراً
وَلاَ
ظفْراً)).
Ümmü Seleme
(r.anha)'dan rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: «Sizden kim Zilhicce ayının hilâlini görüp de bayramda
kurban kesmek isterse artık (kurbanını kesinceye kadar) vücudundaki kıllara ve
tırnaklara yaklaşmasın.»
AÇIKLAMA: Müellifimizin iki senedIe rivayet ettiği Ümmü Seleme (r.a.)'ın aynı hükmü
ifade eden bu babın iki hadisini Müslim. Ebü Davüd, Tirmizi, Nesai ve Dariıni
de ıivayet etmişlerdir.
Bu hadislerin
zahirine göre kurban bayramında kurban kesmek işteyen kimsenin Zilhicce ayının
ilk on gününde saçından, kıllarından ve tırnaklarından bir şeyalması, kesmesi,
kısaltması. yolması ve diğer şekillerde gidermesi haramdır. Bayramda kurbanını
kestikten sonra tıraş olabilir, eteğini ve koltuk altlannı temizleyebilir ve
tırnaklarını kesebilir. Daha önce bunlara dokunamaz.
ALİMLERİN BU
KONUDAKİ GÖRÜŞLERi
1. Ahmed,
İshak, Said bin el-Müseyyeb, Davud-i Zahiri ve bazı Şafiiler bu hadisin
zahiriyle hükmetmişlerdir.
2. Malik bir
rivayete göre şöyle demiştir: Nafile kurban kesecek kimsenin anılan sürece kıl
veya tırnak kesmesi veya başka türlü gidermesi haramdır. Vacib kurban kesecek
kimse için bu şeyler haram değildir.
3. Hanefiler.
Şafii mezhebinin meşhur kavli ve Malik'ten yapılan bir rivayete göre hadisteki
yasaklama: tenzihen mekruhluk içindir. Haramlık manasına yorumlanmamasının
delili ise Aişe (r.anha)'nın 3094. 3095 ve 3098. hadisleridir. Oralara
bakılabilir. Çünkü o hadislere göre Resul-i Ekrem (s.a.v.) kurbanlığını
Medine-i Münevvere'den Mekke'ye gönderirdi. Kendisi - Medine'de kalırdı ve
ihramlı kimse için yasak olan şeylerin hiç birisinden sakınmazdı.
Bayramda kurban
kesmek niyetinde olan kimsenin Zilhicce ayının ilk 10 gününde kıllannı
gidermemesi ve tırnaklarını kesmemesinin hikmeti ile ilgili olarak Sindi: Bir
kavle göre kurban sahibinin kendisini ihramlı kimselere benzetmesidir. Diğer
bir görüşe göre amaç, vücudun bütünüyle cehennem ateşinden azadlanmasıdır, der.
Şafii bu hadisi
bayramda kurban kesmenin vacib olmadığına delil saymıştır. Çünkü hadiste ''...
kurban kesmek isterse ...'' ifadesi kullanılmıştır. Bu ifade kurban kesmenin
isteğe bağh oldUğunu gösterir.
Sindi bu nokta
ile ilgili olarak da: Eğer biz Hanefiler kurbanın herkese vacib olduğunu
söyleseydik, bu hadis görüşümüzü reddederdi. Ama biz kurbanın zenginlere vacib ve
zengin olmayanlara mendub olduğunu söyleyince bu hadis. bizim aleyhimizde bir
delil olmaz, der.