DEVAM: 19- KİŞİ
YEMEĞİNİ HİzMETÇİSİ GETİRDİĞİ ZAMAN O YEMEKTEN HİZMETÇİSİNE VERSİN, BABI
حدّثنا
عَلِيُّ بْنُ
الْمُنْذِرِ.
حدّثنا مُحَمَّدُ
بْنُ
فُضَيْلٍ.
حدّثنا
إِبْرَاهِيمُ
الْهَجَرِيُّ
عَنْ أَبِي
الأَحْوَصِ،
عَنْ عَبْدِ
اللهِ؛ قَالَ:
قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم: ((إِذَا
جَاءَ
خَادِمُ
أَحْدِكُمْ
بِطَعَامِهِ،
فَلْيُقْعِدْهُ
مَعَهُ، أَوْ
لِيُنَاوِلْهُ
مِنْهُ.
فَإِنَّهُ
هُوَ الَّذِي
وَلِيَ
حَرَّهُ
وَدُخَانَهُ)).
Abdullah
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: Birinizin yemeğini hizmetçisi getirdiği zaman efendi
hizmetçisini beraberinde (yemeğe) oturtsun veya ona yemekten versin. Çünkü
yemeğin (ateş) hararetini ve dumanını yüklenen hizmetçidir.
AÇIKLAMA: Ebü Hureyre (r.a.)'ın hadisini Buhari. Müslim, Tirmizi ve Ebü Davud da
rivayet etmişlerdir. AbduIIah (r.a.)'ın hadisi Nesai tarafından da rivayet
edilmiş olabilir. Diğer kitablarda rasthyamadım.
Bu hadisler
yardımlaşma. tevazu. şefkat ve merhamet gibi güzel ahlakı teşvik edicidir.
Yemeği pişiren
ve hazırlayan kişi köle olsun, hizmetçi olsun yemeğin zahmetini çekip kokusunu
almış iken ondan yememesine mü'minin gönlü hiç razı olur mu?
Hizmetçiyi
sofraya çağırıp oturtmak ve beraber yemek ile ilgili emir müstehablık içindir.
Tabii mahremlik prensibine aykırı bir durumun olmaması da şarttır. Mesela
hizmetçi genç bir kız ise, genç erkeğin bu hizmetçiyi sofrasında oturtması ve
beraber yemesi yasaktır, bu gibi durumlar bu emrin dışında kalır.
Şayet efendi,
hizmetçiyi sofrasında oturtmak istemez veya o ister de hizmetçi bundan imtina
ederse efendi hizmetçi'ye yemekten vermelidir. Müslim . in rivayetinde bu
duruma ait fıkrada "Şayet yemek az ise" kaydı vardır. Yani yemek az
ise bir iki lokma verilmelidir, çok ise hizmetçiye yeteri kadar verilmelidir.
Bu emir de müstehablık içindir .