DEVAM: 15- TOPRAKTAN
YAPILAN KÜP VE TESTİLERDEKi ŞIRA BABI
حدّثنا
مُجَاهِدُ
بْنُ مُوسى.
حدّثنا الْوَلِيدُ
عَنْ
صَدَقَةَ
أَبِي
مُعَاوِيَةَ،
عَنْ زَيْدِ
بْنِ
وَاقِدٍ،
عَنْ خَالِدِ
بْنِ عَبْدِ
اللهِ، عَنْ
أَبِي
هُرَيْرَةَ؛
قَالَ: أُتِيَ
النَّبِيُّ
صلى الله عليه
وسلم
بِنَبِيذِ جَرٍّ
يَنِشُّ
فَقَالَ: ((اضْرِبْ
بِهذَا،
الْحَائِطَ.
فَإِنَّ هذَا
شَرَابُ مَنْ
لاَيُؤْمِنُ
بِاللهِ وَالْيَوْمِ
الآخِرِ)).
Ebû Hureyre
(r.a.)'den Şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e bir cer şırası
getirildi. Şıra kabarıp kaynıyordu. Bunun üzerine Resûl-i Ekrem (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) (bana): «Bunu bahçeye dök. Çünkü bu, Allah'a ve âhiret gününe
inanmayan kimsenin içkisidir» buyurdu.
AÇIKLAMA: Bu babın ilk hadisi Zevaid nevindendir. Aişe (r.anha), şıra için deriden
mamul tulumun uygun olduğunu belirtmiştir. Çünkü 3398 nolu hadisinde Resül-i
Ekrem (Aleyhi's-salatÜ'''ve'sselam) için tuluma bir avuç kuru hurma veya bir
avuç kuru üzüm atıp üstüne su koymak süretiyle şıra yaptığını ifade etmiştir.
Tulumun bu iş için tercih edilmesi sebebi şudur: Tulum incedir. İçine şıra
konulup ağzı güzelce bağlandıktan sonra şifa 2 - 3 güne kadar tathhğını
muhafaza eder ve bozulmaz. Sonra bozulduğu takdirde kabarıp kaynaması sonucunda
tulum patlar ve böylece şifanın bozulduğu anlaşılır. Fakat içi ziftle sıvanmış
küplerı içi oyulmuş ağaç kütüğünden mamul kaplar ve içi boş kuru kabaktan
yapılma kaplar böyle değildir.
Ebu Hureyre
(r.a.)'ın ilk hadisinin benzeri Nesai'de rivayet edilmiştir. Onun ikinci
hadisinin Ebu Davud ve Nesai tarafından da rivayet edildiği el-Münziri
tarafından ifade edilmiştir. Ancak Ebu Davud'un rivayetinde Ebu Hureyre (r.a.),
hadiste sözü edilen şıranın kuru kabaktan mamul bir kabta yapıldığını ifade etmiştir.
Bununla beraber çıkan hüküm aynıdır. Yani bozulup, Şarab haline dönüşen şıra
ister topraktan mamul küp ve testide olsun, ister kuru kabaktan yapılmış kabta
olsun, haramdır, dökülmesi gerekir .