DEVAM: 17- GÜMÜŞ
KABLARDAN (BİR ŞEY) iÇMEK BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
غُنْدَرٌ
عَنْ
شُعْبَةَ
عَنْ سَعْدِ بْنِ
إِبْرَاهِيمَ،
عَنْ
نَافِعٍ،
عَنِ امْرَأَةِ
ابْنِ
عُمَرَ، عَنْ
عَائِشَةَ،
عَنْ رَسُولِ
اللهِ صلى الله
عليه وسلم
قَالَ: ((مَنْ
شَرِبَ فِي
إِنَاءِ
فِضَّةٍ، فَكَأَنَّمَا
يُجَرْجِرُ
فِي بَطْنِهِ
نَارَ
جَهَنَّمَ)).
في الزوائد:
إسناده صحيح،
ورجاله ثقات.
Aişe (r.a.)'dan
rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: «Kim gümüş bir kab'dan (bir şey) içerse karnına cehennem ateşini
çurp çurp diye yudumlayarak gönderir gibidir.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedi sahlh olup ravileri güvenlIir zatlardır.
AÇIKLAMA: Nebi (s.a.v.)'in zevcesi Ümmü Seleme (r.anha)'nın hadisini Buhari ve
Müslim de rivayet etmişlerdir. Müellifimizin rivayet ettiği metinde gümüş
kabtan bir şey içenin kötü durumu belirtilmektedir. Müslim'in bir rivayetinde
ise altın ve gümüş kablardan bir şey yiyen ve içen kimsenin bu kötü durumu
bildirilmektedir.
"
Huzeyfe
(r.a.)'ın hadisi Kütüb-i Sitte'nin hepsinde rivayet edilmiştir. Bu hadiste
altın ve gümüş kabların dünyada kafirlerin olduğu bildirilmektedir. Bundan
maksad anılan kabların kafirler için kullanılmasının helalolması değil, maksad
kafirlerin bunları kullanmakta oldukları, fakat. müslümanların bunları
kullanmaktan sakınmalarının gerektiği ve bu nedenle ahirette müslümanların bu
kablan kullanacakları, kafirlerin ise ahirette bundan mahrum kalacaklarını
belirtmektir. Müslümanlar, haramdır diye altın ve gümüş kablan kullanmaktan
sakındıkları için buna mükafat olarak ahirette kullanacaklardır. Kafifler ise
diğer günahları işledikleri gibi altın ve gümüş kabları kullanmak günahını
işlediklerinden dolayı ahirette bu nimetten de mahrum bırakılacaklardır. Tuhfe
yazarmın beyanına göre el-İsmaili böyle yorum yapmıştır. El-Hafız da: 'Bu
hadiste, dünyada bu nevi kabları kullanan müslümanların ahirette bu nevi
kabları kullanma nimetinden mahrum bırakılacağına işaretin bulunması mümkündür.
Nasıl ki dünyada içki içen bir müslüman ahirette cennet şarabından mahrum
bırakılır' demiştir.
Cereere: Su
yutulurken verdiği ses manasına geldiği gibi suyu ard arda yudumlamak manasına
da gelir. Bu babın ilk ve son hadisinde gümüş kabtan bir şey içen kimse,
cehennem ateşini yudumlaya yudumlaya karnına gönderen kimseye benzetilmiştir.
Yani bu suçu işleyen kişi cehennem ateşini karnına göndermek azabı ile tazib
edilmeye müstehak olmuş olur.
Aişe
(r.anha)'nın hadisi ise Zevaid nevindendir. Bu bab ta rivayet edilen hac:lisler
ve benzeri hadisler, altın ve gümüş kablardan bir şey yemenin ve içmenin
haramlığına delalet eder. Bu hüküm erkek ve kadın bütün mükelleflere
şümullüdür.
Tuhfe yazannın
beyanına göre Kurtubi ve başka alimler: Bu hadisler altın ve gümüş kablardan
bir şey yemenin ve içmenin haramlığına delalet eder. Altın ve gümüş
ks"bları süs eşyası olarak kullanmak da bu hükme tabidir. Cumhürun görüşü
böyledir, demişlerdir.