DEVAM: 18- (BİR ŞEYİ)
ÜÇ NEFESLE İÇMEK BABI
حدّثنا
هِشَامُ بْنُ
عَمَّارٍ،
وَمُحَمَّدُ
بْنُ
الصَّبَّاحِ،
قَالاَ:
حدّثنا مَرْوَان
بْنُ
مُعَاوِيَةَ
حدّثنا
رِشْدِينُ بْنُ
كُرِيْبٍ،
عَنْ
أَبِيهِ، عَنِ
ابْنِ
عَبَّاسٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم شَرِبَ،
فَتَنَفَّسَ
فِيهِ مَرَّتَيْنِ.
İbn-i Abbâs
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (bir
şey) içti de içerken iki defa nefes almıştır.
AÇIKLAMA: Enes (r.a.)'ın hadisi Kütüb-i Sitte'nin hepsinde rivayet edilmiştir.
İbn-i Abbas (r.a.)'ın hadisi ise Tir ID izI tarafından da rivayet edilmiştir.
Enes (r.a.)'ın
hadisi, bir şeyi içerken üç defa nefes almanın sünnet olduğuna dehUet eder.
İbn-i Abbas (r.a.)'ın hadisi ise bir şeyi içerkE:n iki defa nefes almanın da
sünnet olduğuna delalet eder. Fal{at Tuhfe yazarının beyanına göre el-Hafız bu
hadisi andıktan sonra: Bu hadis Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in iki defa nefes
almakla yetindiğini açıkça belirtmez. Çünkü bu hadisten maksad O'nun içme
esnasında aldığı nefes sayısını belirtmek olabilir. Maksad bu olunca O. üç
nefesle içmiş olur. İbn-i Abbas (r.a.) ise O'nun son nefesini bildirmemiştir.
Çünkü içme bitiminde alınan nefes tabiidir, der.
El-Hafız'ın
yorumuna göre son hadis de ilk hadis gibi bir şey içerken üç defa nefes almanın
sünnet olduğuna delalet eder.
Bir şey içerken
sünnet olan nefesi almak şu şekilde olur: Bir mikdar içildikten sonra ağız
kabtan uzaklaştınlır ve nefes alınır. Sonra bir miktar daha içilir. Daha sonra
gene ayni şekilde nefes alınır. Tekrar bir mikdar içilir.
AglZı kabtan
uzaklaştırmadan kabın içinde nefes almak ise cAiz dogildir. Buna dair hadisler
ise 23. böbta geleeeldir