20- HACAMATLA TEDAVİ
OLMAK BABI
Hacm: Hacamet yoluyla hastadan kan
almaktır. Bu san'atla iştigal eden kimseye Haccam. bu san'ata da Hicamet
denilir.
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
أَسْوَدُ
بْنُ عَامِرٍ.
حدّثنا
حَمَّادُ
بْنُ
سَلَمَةَ
عَنْ
مُحَمَّدِ
ابْنِ عَمْرٍو،
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ،
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ،
عَنِ
النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم قَالَ: ((إِنْ
كَانَ فِي
شَيْءٍ
مِمَّا تَدَاوَوْنَ
بِهِ خَيْرٌ،
فَالْحِجَامَةُ)).
Ebû Hureyre
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: «Sizin tedavi olduğunuz şeylerden herhangi birisinde hayır (yâni
yarar) varsa o da hacamettir.»
AÇIKLAMA: Bu hadisi Ebu Davud da rivayet etmiştir. Sindi: Bu hadis hacamet olmanın
yararlı olduğuna işaret eder. Çünkü tedavi olunan şeylerden herhangi birisinde
yarar olduğu muhakkaktır. Hacametin yararlı olması da bu şarta bağlandığı için
anılan ifadeden elde edilen sonuç hacametin yararlı olmasıdır, der.
Müellifimizin
3491 nolu hadisi hacamet olmanın yararlı olduğunu açıkça ifade eder. Ancak şu
var ki, Tuhfe yazarının belirttiği gibi bu ve benzeri hadisler genç yaştakiler
hakkındadır. Nitekim Taberi'nin, sağlıklı bir sened ile rivayet ettiğine göre
İbn-i Sirin: Adam kırk yaşına varınca hacamet olmamalıdır, demiştir. Taberi
daha sonra; bunun sebebi şudur: Çünkü adamın kırk yaşına varınca bünyesi
tedricen zayıflar, kuvveti azalır. Artık kan aldırmakla da gücünü daha da
zayıflatmamalıdır, der.
Tuhfe yazarı
yukard_aki bilgiyi verdikten sonra: Bu durum, kan aldırmaya ihtiyaç duymayan ve
bunu itiyad hEdine getirmeyenlere aittir. Çünkü İbn-i Sina, kendi Ürcüze'sinde
"Kan aldırmayı itiyad haline getirmiş olan kimse bu alışkanlığı birden
kesmemeli ve yavaş yavaş azaltmak süretiyle itiyadını bırakma yöntemini
kullanmalıdır'' demiştir.