DEVAM: 30- AYAKKABIYI
AYAKTA GİYME BABI
حدّثنا
عَلِيُّ بْنُ
مُحَمَّدٍ.
حدّثنا وَكِيعٌ
عَنْ
سُفْيَانَ،
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ
دِينَارٍ،
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ؛
قَالَ: نَهَى
النَّبِيُّ
صلى الله عليه
وسلم أَنْ
يَنْتَعِلَ
الرَّجُلُ
قَائِمَاً.
أشار إلى أن
الحديث من
الزوائد، ولم
يتعرض للإسناد.
Îbn-İ Ömer
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) adam'ın
ayakkabısını ayakta giymesini yasaklamıştır.
Not: Zevâid yazarı bu hadisin Zevâid nevinden
olduğuna işaret etmiş, fakat senedin durumuna değinmemiştir.
AÇIKLAMA: Ebu Hureyre (r.a.)'ın hadisini Tirmizi de rivayet etmiştir. Ebü Davud
bununbenzerini Ca bir (r.a.)'den rivayet etmiştir.
İbn-i Omer
(r.a.)'ın hadisi Zevaid nevindendir. Tuhfe yazarı bunun senedinin sahih
olduğunu söylemiştir. Bu arada Ebü Hureyre (r.a.)'ın senedindeki ravilerin
hepsinin güvenilir zatlar olduğunu belirtmiştir.
Hattabi:
Ayakkabıyı ayakta giymenin yasaklanması sebebi, oturarak ayakkabıyı giymenin
kolaylığı ve rahatlığıdır. Adam ayakta ayakkabı giydiği zaman bazen
devrilebilir. Bu itibarla ayakkabıyı oturarak giymek emredilmiş ki böyle bir
endişeye mahal olmasın ve gerekirse elle de yardım edilsin, demiştir.
El-Mazhar da:
Bu hadis, mest gibi ve bağcıkları, tas maları bağlamak gereken ayakkabılar
hakkındadır, Yani ayakta giyilmesi zor olan ayakkabılar hakkındadır, demiştir.