DEVAM: 47- KAPLANLAR
(IN DERİLERİNİ EYER VE SEMER ÜSTÜNE ATMAK VEYA BAŞKA TÜRLÜ BİNEK HAYVANlNIN
SıRTıNA ATIP ONA) BİNMEK BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
وَكِيعٌ عَنْ
أَبِي الْمُعْتَمِرِ،
عَنِ ابْنِ
سِيرِينَ،
عَنْ
مُعَاوِيَةَ؛
قَالَ: كَانَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم يَنْهَى
عَنْ رُكُوبِ
النُّمُورِ.
Muaviye
(r.a.)'den; şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
Kaplanlar(ın derilerini eyer ve semer üstüne çekmek veya binek hayvanı sırtına
başka türlü atmak suretiyle onlar)a binmeyi men ederdi.
AÇIKLAMA: Bu babın ilk hadisini Ebu Davud, Nesai ve Tahavi de rivayet etmişler.
İkinci hadis ise Ebu Davud ve Ahmed tarafından da rivayet edilmiştir.
Nümür, Nemir'in
çoğuludur. Nemir, kaplandır. Bu hadisler kaplan derilerini eyer ve semer üstüne
atmak veya herhangi bir şekilde binek hayvanının sırtına atıp üstüne binmeyi
yasaklamıştır. Bu yasağın hikmetine gelince bu konuda şöyle denilmiştir: Çünkü
anılan derileri kullanmak acemlerin adeti olup, kibirlenmenih belirtisidir.
Veya tabaklamakla derisi temizlense de kılları şer'an necis, yani pis sayılır.
Tirmizi,
"Yırtıcı hayvanların derilerinden nehiy" babında yırtıcı hayvanların
derilerinin yasaklığına dair Ebü'l-Melih (r.a.)'ın hadisini rivayet etmiştir.
Tuhfe yazarı da yasağın hikmeti hakkında özetle şu bilgiyi verir: Beyhaki;
Yırtıcı hayvan derilerinin yasaklanması sebebi, deride kalan kıllardır. Çünkü
tabaklamak deriyi temizlese de kıllan temizlemez, demiştir. Başkaları: Yasağın
tabaklanmamış derilere mahsus olması muhtemeldir. Çünkü bu takdirde deri necis
sayılır. Sebep şu da olabilir: Yırtıcı hayvan derilerini kullanmak kibirli ve
israfçı çevrelerin adetidir, demişlerdir.