DEVAM: 38- HAMAM'A
GİRMEK BABI
حدّثنا
عَلِيُّ بْنُ
مُحَمَّدٍ.
حدّثنا وَكِيعٌ
عَنْ
سُفْيَانَ،
عَنْ
مَنْصُورٍ،
عَنْ سَالِمِ
بْنِ أَبِي
الْجَعْدِ،
عَنْ أَبِي
الْمَلِيحِ
الْهُذَلِيِّ؛
أَنَّ نِسْوَةً
مِنْ أَهْلِ
حِمْصَ
اسْتَأْذَنَّ
عَلَى عَائِشَةَ.
فَقَالَتْ:
لَعَلَّكُنَّ
مِنَ اللَّوَاتِي
يَدْخُلْنَ
الْحَمَّامَات.
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم يَقُولُ
((أَيُّمَا
امْرَأَةٍ
وَضَعَتْ
ثِيَابَهَا
فِي غَيْرِ
بَيْتِ
زَوْجِهَا،
فَقَدْ
هَتَكَتْ سِتْرَ
مَا
بَيْنَهَا
وَبَيْنَ
اللهِ)).
Ebu'l-Melih
el-Huzelî (r.a.)'den; Şöyle demiştir: Humus halkından birkaç kadın Âişe
(r.anha)'nın yanına girmek için izin istedi. (İzin verilip odaya alındıktan)
sonra Âişe (r.anhâ) (onlara): Galiba siz hamamlara giren kadınlardansınız. Ben,
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den şu buyruğu işittim, dedi: «Hangi
kadın kocasının evinden başka bir evde elbisesini bırakır (soyunur) sa o kadın
kendisi ile Allah arasındaki (haya ve edebe dâir) perdeyi yırtmış olur.»
AÇIKLAMA: Abdullah bin Amr (r.a.)'ın hadisi Ebu Davud tarafından da rivayet
olunmuştur. Aişe (r.anha)'nın hadisleri ise Ebu Davud ve Tirmizi tarafından da
rivayet olunmuştur. Onun son hadisi Hakim tarafından da rivayet olunmuştur.
Meyilzir,
mi'zerin çoğuludur. Mi'zer ve izar, göbek ile diz kapağı arasını örten peştemal
demektir.
Avnü'l-Milbüd
yazarı Aişe (r.anha)'nın ilk hadisinin izahı bölümünde özetle şöyle der;
Bazı ilim
adamları şöyle demişler; Kadınlara hamama girmek için izin verilmemesinin
sebebi şudur: Kadınların vücudlarının tümü avrettir, yani örtülmesi gerekir ve
zaniret olmadıkça vücüdlarının herhangi bir tarafını açmaları caiz değildir.
Zarüret de şöyle olur; Kadın hastadır, tedavi için hamama girmek ister. Ya da
lohusalık halindedir, kanı kesilir ve bunun için temizlenmek üzere hamama
gitmek ister veya kadın cünübdür. Hava da çok soğuktur. Suyu ısıtması mümkün
değildir ve soğuk su ile boy abdesti alması halinde zarar görmekten korkar.
İşte bu gibi mazeretlerle hamama girebilir. (Tabii vücudunu örtmesi şartıyla),
Erkeklerin ise peştemalsız hamama girmeleri caiz değildir. Şayet göbek ile diz
kapağı arasını iyice örten peştemal ile girmek isterlerse bu takdirde
girebilirler.
En-Neyi yazarı
da şöyle der: Bu hadis. erkeklerin peştemal ile hamama girmelerinin caizliğine
ve peştemalsız girmelerinin haramlığına delalet eder. Keza kadınların
peştemallı da olsa hamama girmelerinin haramlığına delalet eder. Aişe
(r.anha)'nın gelecek hadisi, yani 3750. hadisi de buna delalet eder. Ancak
hasta kadın ve lahusalık halinden temizlenen kadın için ruhsat vardır. Abdullah
bin Amr (r.a.)'ın hadisi buna delalet eder.
Aişe
(r.anha)'nın son hadisi kadının ancak kocasının evinde soyunabileceğine delalet
eder. EI-Kari bu hadisin şerhinde; Kadın babasının veya anasının evinde bile
soyunursa bu hadise göre haya perdesini yırtmış sayılır, demiştir.
Avnü'l-Mabud
yazarı bu hususla ilgili olarak şöyle der: Kocasının evinden başka bir evde
soyunan kadının kendisi ile Allah arasındaki haya ve edeb perdesini yırtmış
sayılmasının sebebi şudur; Kadın örtünmekle mükelleftir. Yabancı erkeklere
görünmemesi gerekir. Hatta hiç kimsenin bulunmadığı boş bir odada bile soyunup
çıplak durması caiz değildir. Ancak kocası için soyunabilir. Bu itibarla
zaruret olmadığı halde hamama gidip vücudunun bir kısmını açan kadın Allah'ın
emrettiği örtünme prensibine aykırı davranmakla perdeyi yırtmış olur.
Hastalık veya
lohusalık mazeretinden dolayı hamama gitmeye mecbur kalan kadın ya göbekten
aşağı bedenini iyice örten bir peştemal ile girer veya kendisine tahsis edilen
ve lcendisinden başka hiçbir kadının da bulunmadığı hamama girebilir.