DEVAM: 15- KİŞİNİN
YATAĞIINA GİRECEĞİ ZAMAN EDECEĞİ DUA BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرٍ.
حدّثنا
يُونُسُ بْنُ
مُحَمَّدٍ
وَسَعِيدُ
بْنُ
شُرَحْبِيلَ.
أَنْبَأَنَا
اللِّيْثُ
بْنُ سَعْدٍ،
عَنْ عُقَيْلٍ،
عَنِ ابْنِ
شَهَابٍ؛
أَنَّ
عُرْوَةَ
بْنَ الزُّبَيْرِ
أَخْبَرَهُ
عَنْ
عَائِشةَ؛
أَنَّ النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم كَانَ،
إِذَا أَخَذَ
مَضْجَعَهُ،
نَفَثَ فِي
يَدَيُه، وَقَرأَ
بالْمُعَوِّذَتَيْنِ،
وَمَسَحَ بِهِمَا
جَسَدَهُ.
Aişe (r.anha)'dan
rivayet edildiğine göre: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yatağına yattığı
zaman ellerine üfler, muavvizeteyn surelerini okur ve ellerini vücuduna
sürerdi.
Diğer tahric:
(benzeri;) Buhari, Müslim, Tirmizi ve Ebu Davud.
AÇIKLAMA: 3873.) Geçen duanın bir kısmı 3831. hadiste geçen duaya benzer. O bölümle
ilgili izah orada yapılmıştır. Neva: Hurma çekirdeği olarak açıklanmıştır.
Aslında diğer meyve çekirdeğine de söylenir. Dabbe de yerde yürüyen canlı
demektir. Nasiye ise alnın açık yeridir.
3874.)
Arapların o zamanki adetleri yatağı olduğu yerde bırakmak idi. Hadis bir
kimsenin daha önce yattığı yatağa tekrar girmek istediği zaman önce yatağı
kontrol edip belden aşağı giydiği peştemal gibi elbisesinin iç kenarı ile
silkmesini tavsiye eder. Tabii o dönemde herkes yatağı temizleyecek havlu ve
benzeri bez parçasını bulmakta güçlük çektiği için giysisinin bir iç kenarını
bu işte kullanması tavsiye edilmiştir. İç kenarının kullanılması hikmeti;
giysinin dış kısmının temizliğini korumak ve giysinin dışında tutulması ile
elin yatakta olması muhtemel yılan, akrep ve haşerelerden korunmasıdır. Hadiste
yatağa giren kişinin sağ tarafı üstünde yatması tavsiye edilmiştir. Bunun
sağlık açısından önemi malumdur.
3875.) Aişe
(r.anha)'nın hadisinin benzeri; Buhari, Müslim, Tirmizi ve Ebu Davud tarafından
da rivayet edilmiştir. Fakat diğer bazı rivayetlerde Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in
Muavvizeteyn sureleri ile beraber İhlas suresini de okuduğu bildirilmektedir.
Hadisin
metninde üfleme ile ilgili cümle sureleri okuma ile ilgili cümleden önce ise
de, üflemenin okuma işinden önce olduğu manası kasdedilmemiştir. Zaten ehlinin
malumu olduğu üzere atıf harflerinden "Vav"da tertib yoktur. Bu
itibarla hadisin ifade tarzı üfleme işinin anılan surelerinin okunmasından
sonra olması manasına engel değildir: Sindi bununla ilgili olarak: Bilindiği
gibi adet, önce okumak ondan sonra üflemektir. Hadisin ifade tarzı bu manaya
engel değildir. Çünkü atıf harflerinden "Vav''da tertib durumu yoktur,
yani üflemenin okumadan önce olduğu manasını ifade etmez. Nebi (s.a.v.)'in
halkın adetine muhalefet etmiş olması da muhtemeldir, der.
el-Hafız da,
el-Fetih'te: Yani Nebi (s.a.v.), anılan sureleri okurdu ve okurken üflerdi.
demiştir.