SÜNEN İBN-İ MACE

Bablar Konular Numaralar

KİTABU’L-FİTEN

<< 4012 >>

DEVAM: 20- MA'RUF'U (YANİ DİNEN İYİ OLARAK TANINAN ŞEYLERİ) EMRETMEK VE MÜNKER'i (YANİ DİNEN FENA SAYILAN ŞEYLERİ) MENETMEK BABI

 

حدّثنا رَاشِدُ بْنُ سَعِيدٍ الرَّمْلِيُّ. حدّثنا الْوَلِيدُ بْنُ مُسْلِمٍ. حدّثنا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ عَنْ إَبِي غَالِبٍ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ؛ قَالَ: عَرَضَ لِرَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم رَجُلٌ عِنْدَ الْجَمْرَةِ الأُوَّلَى. فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ! أَيُّ الْحِهَادِ أَفْضَلُ؟ فَسَكَنَ عَنْهُ. فَلَمَّا رَأى الْجَمْرَةَ الثَّانِيَةَ سَأَلَهُ. فَسَكَتَ عَنْهُ فَلَمَّا رَمَى جَمْرَةَ الْعَقَبَةِ، وَضَعَ رِجْلَهُ فِي الْغَرْزِ كَبَ. قَالَ:  ((أَيْنَ السَّائِلُ؟)) قَالَ: أَنَا. يَا رَسُولَ اللهِ! قَالَ ((كَلَمِةُ حَقٍّ عِنْدَ ذِي سُلْطَانٍ جَائِرٍ)).

 

في الزوائد: في إسناده أبو غالب، وهو مختلف فيه. ضعفه ابن سعد وأبو جاتم والنسائيّ ووثقه الدار قطنىّ وقال ابن عديّ:لا بأس به. وراشد بن سعيد، قَالَ فيه أبو حاتم: صدوق.وباقي رجال الإسناد ثقات.

 

Ebu Ümame (r.a.)'den rivayet edildiğine göre: (Mina'da) birinci cemre yanında bir adam Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e karşı çıkıverdi ve: Ya Resulallahl Hangi cihad (türü) daha faziletlidir? dedi. Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) sorusunu cevabıamadı. Sonra Resul-l Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ikinci cemreye taş atınca adam O'na (aynı şeyi sordu. Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (gene) susup cevaplamadı. Daha sonra Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Akabe cemresinin taşlarını atınca (binitine) binmek için ayağını özengiye koydu. (Bu arada): Soru soran nerdedlr? buyurdu. Adam: Benim. Ya Resulallah, dedi. Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): (En faziletli cihad) zalim bir hükümdar yanında (iyiliği emredici veya kötülüğü men edici) hak bir söz söylemektir, buyurdu,"

 

Not: Zevaid'de şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Ebu Galib bulunur. Bu ravinin güvenilirliği hususunda ihtihif vardır. İbn-! Sa'd, Ebu Hatim ve Nesai onun zayıf olduğunu söylemişlerdir. Darekutni ise onun güvenilir olduğunu söylemiştir. İbn-i Adi de onun zararsız olduğunu söylemiştir. Ravi Raşid bin Said hakkında da Ebu Hatim: O çok doğru sözlüdür, demiştir. Senedin kalan ravileri güvenilir zatlardır,

 

 

AÇIKLAMA: Sindi zalim bir hükümdarın yüzünde ona iyiliği emredici veya kötülüğü menedici bir adalet ve hakkaniyet sözünün en faziletli cihad olmasının sebebi hakkında: Denilmiş ki; çünkü düşmanla savaşan kimse ümit ile korku arasındadır, düşmana galebe çalması ile mağlub olması ihtimallerini taşır. Zalim hükümdar yanında böyle söz söylemenin ise can tehlikesine yol açması kuvvetle muhtemeldir. Bu itibarla daha faziletli sayılır, diye bilgi verir. Avnu'l-Mablid yazarının beyanına göre Hattabi de aynı şeyi söylemiştir. Evet dilediği insanı sorgusuz sualsiz öldüren zalim hükümdarın yüzünde kendisini hakka, adalete davet etmek, zulüm ve haksızlık gibi fena. işlerine son vennesi için uyanda bulunmak veya iyi şeyleri yapması için teklifte bulunmak cidden güvenliğini büyük bir ihtimalle tehlikeye düşürür ve böyle bir ortamda böyle bir konuşma elbette düşmanla savaşmaktan fazla tehlikelidir. Her babayiğidin işi değildir,