DEVAM: 8- MALI ÇOK OLAN
ZENGİNLER HAKKINDA BİR BAB
حدّثنا
يَحْيَى بْنُ
حَكِيمٍ.
حدّثنا يَحْيَى
بْنُ سَعِيدٍ
الْقَطَّانُ
عَنْ مُحَمَّدُ
بْنِ
عَجْلاَنَ
عَنْ
أَبِيهِ،
عَنْ هُرَيْرَةَ؛
قَالَ: قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى الله
عليه وسلم ((
((الأَكْثَرُونَ
هُمُ
الأسْفَلُونَ
يَوْمَ
الْقِيَامَةِ.
إِلاَّ مَنْ
قَالَ بالْمَالِ
هكَذَا
وَهكَذَا
وَهكَذَا))
ثَلاَثاً.
في الزوائد:
إسناده صحيح،
ورجاله ثقات.
Ebu Hureyre
(r.a.)*den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): Şöyle,
şöyle ve şöyle yapanlar (yâni malının belirli bir kısmını fakirlere, hayır
yollarına harcayanlar) hâriç, dünyalığı en çok olanlar. (âturette rütbece) en
aşağı olanlardır, buyurdu.
"Şöyle" kelimesi) üç defa (buyurulmuş)tur."
Not: Zevaid de:
Bu hadis’in isnadı sahih, ravileri sikadır.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu üç hadis, dünyalığı çok
olup da çevresine yardımda bulunmayan, malının bir kısmını fakirlere ve benzeri
hayır yollarına harcamayan kimselerin kıyamet günü rütbece en düşük insanlar
olduğuna delalet eder. Miftahu'l-Hace yazarının beyanına göre bazı ilim
adamları: Yani zekat fitre gibi zorunlu olan mali ibadetler dışında sadaka ve
bağış yapmaktan imtina eden varlıklı mu'minlerin rütbesi, fakir mu'minlerin
rütbesinden aşağıdır. Fakat sadaka ve bağış gibi hayrat yapan varlıklı
mu'minler bu hükmün dışında kalır, diye yorum yapmışlardır.
Ebu Said-i
Hudri (r.a.)'ın hadisinde geçen "Veyl" kelimesi bu yoruma uygun
olarak "Yazıklar olsun" biçiminde terceme edilmiştir.
Hadiste geçen
"Hakeza" kelimesiyle işaret olunan hayır yolları zekat manasına
yorumlandığı takdirde "Veyl" kelimesi "Azap veya helak
olma" manasına da yorumlanabilir. Çünkü zekatını vermeyen varlıklı mu'min
azaba müstehak olmuş olur.
Hadislerde
geçen "Kaale" kelimesi "Faale" manasına yorumlanmıştır.
En-Nihaye'de: Araplar, Kavl masdarını ve bundan türeyen fiilleri her türlü
fiil, eylem ve iş yapma manasında kullanırlar, denilmiştir.