SÜNEN İBN-İ MACE

Bablar Konular Numaralar

KİTABU’Z-ZÜHD

<< 4214 >>

DEVAM: 23- BAĞİY BABI

 

حدثّنا حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى. حدّثنا عَبْدُ اللهِ بْنُ وَهْبٍ. أَنْبَأَنَا عَمْرُو بْنُ الْحَرِثَ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ، عَنْ سِنَانَ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مالِكٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم:  ((إِنَّ اللهَ أوْحَى إِلَيَّ: أَنْ تَوَاضَعُوا. وَلاَ يَبْغِي بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ)).

 

في الزوائد: هذا إسناده حس. لاختلاف في اسم سنان بْنُ سعد أو سعد بْنُ سنان.

 

Enes bin Mâlik (r. a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: Allah, alçak gönüllü olunuz ve bazınız bâzınıza zulümedemez (etmesin) diye bana vahiy etti.

 

Not: Zevaid'de şöyle denilmiştir: Bu, hasen bir seneddir. Çünkü ravi Sinan bin Sa'd'ın adının böyle mi, yoksa Sa'd bin Sinan mı olduğu yolunda ihtilaf vardır.

 

AÇIKLAMA:    Ebu Bekre (r.a.)'ın hadisini Tirmizi. Ebu Davud, Hakim ve İbni Hibban da rivayet etmişler.

Ebu Hureyre (r.a.)'in hadisinin benzeri Müslim ve Tirmizi tarafından rivayet edilmiştir.

Aişe ile Enes (r.a.)'nın hadisleri Zevaid türündendir.

 

Bağıy: Zulüm etmek, haktan ayrılmak, İslam devletine isyan etmek, yaratıklara karşı kötü davranmak Ye kibirli olmak gibi manalara gelir,

 

Sindi, hadiste geçen bu kelimeyi zulüm ve yaratıklara kötülük etmek şeklinde yorumlamıştır.

Katiat-ı Rahim: Akraba ile ilgiyi kesmek, onlara gerekli ilgiyi göstermemek ve onlara karşı üzerine düşeni yapmamaktır. Sıla-i Rahim de bunun zıddı ve tersidir. Yani akraba ile iyi ilişki kurmak, onlara karşı üzerine düşeni yapmaktır.

Zulüm, haksızlık ve yaratıklara kötülük etmek ile akraba ile ilgisizlik suçlarına karşı ahirette verilecek cezadan başka dünya hayatında da ceza verileceği, hem de diğer günahların cezalarından önce verileceği, ilk iki hadiste bildirilmiştir. Bilindiği gibi bazı suçların cezasının bir kısmı ahirete bırakılmakla beraber bir kısmı da dünyada verilir. İşte bu iki günah bu tür suçlardandır,

üçüncü hadisten kasdedilen mana şudur: Bir adamın kötü huylu ve fena haslet sahibi sayılması için onun bir müslümanı küçümsemesi yeter. Yani başka bir kötülüğü olmasa bile bu suçundan dolayı şerir ve ahlaksız sayılır,