ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

ENFAL

64

 

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

 

64. Ey Peygamber, sana da sana uyan mü'minlere de Allah yeter.

 

Burada tekrar yoktur. Çünkü bir önceki ayet-i kerimede; "Eğer seni aldatmak isterlerse muhakkak Allah sana yeter" diye buyurulmuştur. Bu ayet-i kerimede ise, özel olarak Allah'ın yettiği sözkonusu edilmektedir. "Ey Peygamber sana da ... Allah yeter" buyruğunda genellik kastedilmiştir. Her halükarda Allah sana yeter, demektir.

 

İbn Abbas der ki: Bu ayet-i kerime Ömer (r.a)'ın müslüman olması hakkında inmiştir. Peygamber (s.a.v.) ile birlikte otuzüç erkek ve altı kadın İslama girmişti. Ömer (r.a) müslüman olmakla kırk kişi oldular. Ayet-i kerime Mekke'de inmiştir, Rasülullah (s.a.v.)'ın emriyle Medine'de inmiş bir sürede yazılmıştır. Bu rivayeti el-Kuşeyri: zikretmektedir.

 

Derim ki: İbn Abbas'ın, Ömer (r.a)'ın müslüman oluşu ile ilgili olarak söyledikleri ile Sırette nakledilenler arasında fark vardır. Abdullah b. Mes'ud'dan şöyle dediği nakledilmektedir. Ömer müslüman oluncaya kadar Ka'be'nin yakınında namaz kılamıyorduk: Ömer İslam'a girince, o da onunla birlikte biz de Ka'be'nin yakınında namaz kılıncaya kadar, Kureyşle çarpışıp durdu. Ömer'in İslam'a girişi ise, Rasülullah (s.a.v.)'ın ashabından bir grubun Habeşistan'a hicret etmek üzere Mekke'den çıkışından sonra olmuştur. İbn İshak der ki: Müslümanlar arasından Habeşistan'a hicret edip oraya ulaşanların toplam sayısı -küçük yaşta beraberlerinde aldıkları ve orada doğan çocukları müstes na- seksenüç erkek idiler. -Ammar b. Yasir onlardan sayılırsa bu rakamı bulurlar. Çünkü onun Habeşistan'a hicret edenler arasında olup olmadığı hususunda onun (İbn İshak'ın) şüphesi vardır.

 

el-Kelbı de der ki: Ayet-i kerime Bedir gazvesinde savaştan önce el-Beyda denilen yerde inmiştir.

 

Yüce Allah'ın: "Sana da sana uyan mü'minlere de" buyruğu ile ilgili olarak şöyle denilmiştir: Yani, Allah sana yeter. Ve aynı zamanda Muhacirlerle Ensar sana yeter. Bir diğer görüşe göre mana şudur: Allah hem sana yeter, hem de sana uyanlara yeter. Bu açıklamayı da eş-Şabı ve İbn Zeyd yapmıştır. Birinci açıklama el-Hasen'den nakledilmiştir, en-Nehhas ve başkaları da bunu tercih etmişlerdir. Buna göre "..onlar." Birinci görüşe göre Yüce Allah'ın ismine atfedilerek ref' mahallindedir. Yani, Allah ve sana uyan mü'minler sana yeter demektir.

 

İkinci görüşe göre ise takdir vardır. (Yani, O sana uyanlara da yeter, anlamına gelecek şekilde "yeter", kelimesini karşılayan bir takdire gidilir). Hz. Peygamber'in şu ifadesi de buna benzemektedir: "Ona karşı Allah bana yeter ve Kayleoğullarına da (Allah yeter)."

Şöyle de denilmiştir: Buyruğun: "Sana uyan mü'minlere" gelince Allah onlara yeter şeklinde de olabilir. Bu durumda "Allah onlara yeter" anlamındaki haber takdir edilir. Diğer taraftan (...)'in nasb mahallinde ve: "Allah sana da yeter, sana uyanlara da yeter" anlamında olması da mümkündür.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Enfal 65-66

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR