ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

YUNUS

7

/

8

إَنَّ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا وَرَضُواْ بِالْحَياةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّواْ

بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ {7}

 

 أُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمُ النُّارُ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ {8}

 

7. Muhakkak ki Bize kavuşacaklarını ummayanlar, dünya hayatı ile yetinip ona bağlananlar ve ayetlerimizden habersiz bulunanlar!

8. İşte onların kazandıkları yüzünden varacakları yer ateştir.

 

Yüce Allah'ın: "Muhakkak ki Bize kavuşacaklarını ummayanlar" buyruğunda yer alan; "Umanlar" korkanlar anlamındadır. Şairin şu beyti de bu kabildendir: "Arılar onu soktuğunda sokmalarından korkmaz o Ondan sonra arıların kovanlarında bal yapan işçi arılar gelirler."

 

Buradaki; (...) in: Umanlar anlamında olduğu da söylenmiştir. Bir başka şairin şu beyitinde bu anlamda kullanılmıştır: "Mervanoğulları benim dinleyip itaat edeceğimi mi umuyorlar? Halbuki benim kavmim Temimdir ve uçsuz bucaksız düzlük araziler arkamdadır."

 

Buna göre burada "reca" korkmak ve ummak anlamına gelir. Yani onlar hiçbir cezadan korkmaz ve hiçbir mükafat da ummazlar. Ceza ve mükafata kavuşmanın, Yüce Allah'a kavuşmak diye ifade edilmesi, her ikisinin de önemini göstermek içindir. Şöyle de açıklanmıştır: "Kavuşmak" zahirdeki anlamı ile kullanılmıştır, bu da görmek demektir, yani onlar, bizi göreceklerini ummayanlardır.

 

Kimi ilim adamı da şöyle demiştir: Reca, ancak inkar ve red ile birlikte kullanılırsa korkmak anlamını verir. Yüce Allah'ın: "Size ne oluyor ki Allah'ın azametinden hiç korkmuyorsunuz?'' (Nüh, 11) Kimi ilim adamı da şöyle demiştir: Mananın kendisine delalet ettiği her yerde kendi anlamı ile kullanılır.

 

"Dünya hayatı ile yetinip" yani ahiret yerine bedel olarak onunla yetinen ve yalnız dünya için çalışıp "ona bağlananlar" dünya dolayısıyla şımarıp sevinenler ve ona meyledenler..

"Bağlandı, tatmin oldu, meyletti"nin aslı; (...) şeklindedir. Mastar ismi de; (...) şeklinde gelir. Buradaki "mim" "hemze"den öne alınmış ve ona "nün" ile vasıl "elif"i ilave edilmiştir. Bu açıklamayı el-Gaznevı nakletmektedir.

 

"Ve ayetlerimizden habersiz bulunanlar" yani bizim delillerimizden gereği gibi ibret almayanlar, üzerlerinde düşünmeyenler "işte onların kazandıkları yüzünden" küfür ve yalanlamaları sebebi ile "varacakları yer" kalacakları ve barınacakları yer "ateştir."

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Yunus 9

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR