ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

İBRAHİM

10

قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَدْعُوكُمْ

لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَـمًّى قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ

 

10. Peygamberleri şöyle demişti: "Gökleri ve yeri yaratan, sizi günahlarınızdan bir kısmını bağışlamaya ve belirli bir süreye kadar ertelemeye çağıran Allah hakkında mı şüphe?" Dediler ki: "Siz de ancak bizim gibi bir insansınız. Atalarımızın taptıklarından bizi alıkoymak istiyorsunuz. O halde bize apaçık bir delil getirin."

 

Yüce Allah'ın: "Peygamberleri şöyle demişti: ... Allah hakkında mı şüphe" buyruğundaki istifhamın (sorunun) anlamı inkardır, yani Allah hakkında şüphe olamaz. Bu da O'nun tevhidi hakkında şüphe olamaz, demektir. Bu açıklamayı Katade yapmıştır. O'na itaatin gereği hususunda şüphe olamaz, diye de açıklanmıştır.

 

Üçüncü bir anlama gelme ihtimali vardır: Allah'ın kudreti hakkında şüphe olabilir mi? Çünkü onlar bu hususta ittifak halindedirler, ama bunun dışındaki hususlarda anlaşmazlık içerisindedirler. Bu açıklamaya Yüce Allah'ın: "Gökleri ve yeri yaratan" buyruğu da delil teşkil etmektedir.

 

Fatır (yaratan); yaratıcı, yoktan var eden, meydana getiren, yokken vücuda getiren demektir. Bu da kudretine dikkat çekmek içindir. O bakımdan O'ndan başkasına ibadet caiz değildir.

 

"Sizi günahlarınızdan bir kısmını bağışlamaya ... çağıran" Ebu Ubeyd der ki: "Günahlarınızdan" buyruğundaki; " ... dan" fazladan gelmiştir. Sibeveyh ise bu teb'ız (bir kısım) için gelmiştir, der. Bununla birlikte bir kısmın söz konusu edilip tamamının kastedilmesi de mümkündür. Bunun bedel için gelip zaid de olmadığı, teb'ız için de gelmediği söylenmiştir.

 

Yani günahlarınızın yerine mağfiretin geçmesi için ... "ve belirli bir süreye kadar" yani ölüme kadar "ertelemeye" ve dünya hayatında sizi azaba uğratmamaya "çağıran Allah hakkında mı şüphe (ediyorsunuz?) Dediler ki:

 

Siz de ancak bizim gibi bir insansınız." Şekil ve görünüş itibariyle bizim gibisiniz, yediklerimizden yersiniz, içtiklerimizden içersiniz. Siz melek de değilsiniz.

 

"Atalarımızın taptıklarından" onların bağlandıkları put ve heykellerden "bizi alıkoymak istiyorsunuz. O halde bize apaçık bir delil" apaçık bir belge "getirin." Bu onların, inadına bir tartışma için söyledikleri sözlerdi. Çünkü peygamberler ancak beraberlerinde mucizeler bulunduğu halde, davette bulunmuşlardır.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

İbrahim 11-12

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR