ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

AHZAB

35

إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيراً

وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً

 

35. Doğrusu müslüman erkeklerle müslüman kadınlar, iman eden erkeklerle iman eden kadınlar, itaate devam eden erkeklerle itaate devam eden kadınlar, sadık olan erkeklerle sadık olan kadınlar, sabreden erkeklerle Allah'a zilletle sabreden kadınlar, Allah'a zilletle boyun eğen erkeklerle boyun eğen kadınlar, sadaka veren erkeklerle sadaka veren kadınlar, oruç tutan erkeklerle oruç tutan kadınlar, gizli yerlerini koruyan erkeklerle (gizli yerlerini) koruyan kadınlar, Allah'ı çokça anan erkeklerle çokça anan kadınlar için, Allah bir mağfiret ve büyük bir mükafat hazırlamıştır.

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı iki başlık halinde sunacağız:

 

1- Ayetin Nüzul Sebebi:

 

Tirmizi'nin rivayetine göre ensardan olan Um Umare, Peygamber (s.a.v.)'a gelerek şöyle dedi: Ben herşeyin erkeklere ait olduğunu görüyorum. Kadınlardan herhangi bir şekilde sözedildiğini de görmüyorum. Bunun üzerine şu: "Doğrusu müslüman erkeklerle müslüman kadınlar, iman eden erkeklerle iman eden kadınlar ... " ayeti nazil oldu. (Tirmizi) dedi ki: Bu hasen, garib bir hadistir. 

 

Bu buyruktaki "müslüman erkekler" lafzı; "Doğrusu" lafzının ismidir. "Müslüman kadınlar" da ona atfedilmiştir. Basra'lılara göre bunların merfu okunması da caizdir. el-Ferra'ya gelince, ona göre bu, ancak i'rabıri üzerinde alametinin görülmediği hallerde caiz olabilir.

 

2- Ayetin Anlamı:

 

Bu ayet-i kerıme hem imanı, hem de amel-i salihi kapsayan İslam'ı söz konusu ederek başlamaktadır. Daha sonra onun özelliğine dikkat çekmek ve İslam'ın en büyük esası ve üzerinde yükseldiği temeli olduğuna dikkat çekmek için de imanı sözkonusu etti.

"Kanit Gtaate devam eden)" abid ve itaatkar demektir. "Sadık" kendisinden alınan sözleri yerine getirdiği bilinen ve görülen kimse demektir. "Sabreden" kendisini şehvetlerden, arzuladığı şeylerden alıkoyan, rahatlık zamanlarında da sıkıntılı zamanlarında da itaatlere sabırla devam eden demektir.

 

"Zilletle boyun eğen (haşi')" ise Allah'tan korkan kimse demektir. "Sadaka veren." hem farz, hem de nafile sadakayı veren kimseler demektir. Sadece farz (olanlar) verenler kastedilmiştir, diyenler de vardır, ancak birinci açıklama daha bir öğücü açıklamadır. "Oruç tutan" ifadesi de böyledir. "Gizli yerlerini" zina ve benzeri helal olmayan şeylerden "koruyan erkeklerle koruyan kadınlar" buyruğundaki "koruyan kadınlar" buyruğunda hazfedilmiş lafızlar vardır. Buna daha önce gelmiş olan buyruklar delalet etmektedir. "Gizli yerlerini koruyan kadınlar" takdirindedir. Daha önce bunun zikredilmiş olmasıyla yetinilmiştir. "Zikreden kadınlar" buyruğu da aynı şekildedir. Şairin şu beyiti de buna benzemektedir: "Siyaha yakın koyu kırmızı ile kan kırmızısı atlar ki; sanki Sırtları altın rengi ile üstlerinden alametlendirilmiş gibidir."

 

Sibeveyh "altın rengi" anlamındaki lafızları nasb ile rivayet etmiştir. Burada "he" zamirinin hazfi ile merfu gelmesi caizdir. Sanki; (...) denilmiş gibidir. Bu da "renk" anlamındaki lafzı merfu okuması halinde böyledir.

 

"Zikreden erkek"ten kasıt, bir açıklamaya göre sabah-akşam namazlardan sonra zikredenler ve uykudan uyandıkları vakit yataklarında zikredenlerdir. Buna dair geniş açıklamalar, ilgili yerlerinde ve buna bağlı ortaya çıkan çeşitli faydalı bahisler ve hükümler de geçmiş bulunmaktadır ki; burada ayrıca tekrar etmeye gerek kalmamıştır. (Bk. el-Bakara, 40. ayet, Al-i İmran, 41. ayet, 4. başlık ve 191. ayetin tefsirleri). Alemlerin Rabbi olan Allah'a hamdolsun.

 

Mücahid dedi ki: Bir kimse, Yüce Allah'ı ayakta iken, otururken ve yatarken zikredici olmadığı sürece "Allah'ı zikreden kimse" olamaz.

 

Ebu Said el-Hudrı (r.a) dedi ki: Geceleyin hanımını uyandırıp dört rekat namaz kılanların her ikisi de Yüce Allah'ı çokça anan erkekler ve çokça anan kadınlardan yazılırlar.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Ahzab 36

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR