ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

AHKAF

11

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا لَوْ كَانَ خَيْراً مَّا سَبَقُونَا إِلَيْهِ وَإِذْ لَمْ يَهْتَدُوا بِهِ فَسَيَقُولُونَ هَذَا إِفْكٌ قَدِيمٌ

 

11. İnkar edenler iman edenler için dediler ki: "Eğer o hayırlı olsaydı, bizden önce ona ulaşamazlardı." Onunla hidayet bulmadıkları için de: "Bu eski bir uydurmadır" diyeceklerdir.

 

"İnkar edenler iman edenler için dediler ki: Eğer o hayırlı olsaydı, bizden önce ona ulaşamazlardı" buyruğunun nüzul sebebi ile ilgili olarak altı görüş vardır. 

 

1. Peygamber (s.a.v.) Mekke'de Ebu Zerr el-Gıfari'yi, müslüman olmaya davet etti, o da islamı kabul etti. Onun kavmi onun vasıtasıyla himaye isteyerek, liderleri Peygamber efendimize geldi ve müslüman oldu. Daha sonra liderleri de kendilerini islama davet etti, onlar da islama girdiler. Bu husus Kureyş'e ulaşınca, eğer bu husus bir hayır olsaydı, antlaşmalılarımız olan Gıfarlılar bizden önce onu elde edemezlerdi, dediler. Bunun üzerine bu ayet-i kerime indi. Bu açıklamayı Ebu'I-Mütevekkil yapmıştır.

 

2. Zinnire müslüman oldu, sonra gözleri kör oldu. Ona: Lat ve Uzza seni çarptı, dediler. Bu sefer Yüce Allah ona gözlerini geri verdi. Kureyş'in büyükleri de: Eğer Muhammed'in getirdiği bir hayır olsaydı, bizden önce Zinnire onu elde edemezdi, dediler. Bunun üzerine Yüce Allah bu ayet-i kerimeyi indirdi. Bu da Urve b. ez-Zübeyr'in görüşüdür.

 

3. Kafir olan Benu Amir, Gatafan, Temim, Esed, Hanzala ve Eşcalılar, müslüman olan Gıfarlı, Eslem, Cüheyne, Müzeyne ve Huzaalılar hakkında şöyle dedi: Eğer Muhammed'in getirdiği şey bir hayır olsaydı, şu deve çobanları bizden önce ona ulaşamazdı. Çünkü biz onlardan daha aziziz. Bu açıklamayı da el-Kelbi ve ez-Zeccac yaptı. el-Kuşeyri de ibn Abbas'tan ayrıca nakletmiştir.

 

4. Katade: Ayet Kureyş müşrikleri hakkında inmiştir. Onlar: Eğer Muhammed'in bizi kendisine çağırdığı şey hayır olsaydı, Bilal, Suhayb, Ammar, filan ve filan bizden önce ona erişemezlerdi. Bu da dördüncü görüştür.

 

5. Yahudi kafirler iman edenlere, yani Abdullah b. Selam ve arkadaşlarına: Eğer Muhammed'in dini hak olsaydı bunlar bizden önce onu elde edemezlerdi, dediler. Müfessirlerin çoğu böyle demiştir. Bunu da es-Sa'lebi nakletmiştir.

 

6. Mesruk dedi ki: Kafirler şöyle dedi: Eğer bu bir hayır olsaydı, yahudiler bizden önce ona erişemezlerdi. Bunun üzerine bu ayet-i kerime indi.

 

Kafirlerin: Eğer bu bir hayır olsaydı, bizden önce ona ulaşamazlardı, şeklindeki sözleri onlara muhalefet eden herkesin lehine, fakat kendilerinin aleyhine olan en büyük itirazlarındandır. Çünkü onlara şöyle denir: Eğer sizin izlediğiniz yol bir hayır olsaydı, biz bu yolu bırakmazdık ve eğer sizin Allah Rasülünü yalanlamanız bir hayır olsaydı, bizden önce siz bu işe ulaşamazdınız. Bunu da el-Maverdi zikretmiştir. Şöyle de denilmiştir: Yüce Allah'ın:

 

"Bizden önce ona ulaşamazlardı" sözleri kafirlerin kimi müminlere söylediği sözlerden olması mümkün olabildiği gibi, hitaptan gaibe geçiş üslubu ile kullanılmış bir ifade olması da mümkündür. Yüce Allah'ın: 'Hattasiz gemilerde bulunduğunuz zaman onlar da içindekilerigüzel bir rüzgar ile götürüp ... " (Yunus, 22) buyruğuna benzemektedir.

 

"Onunla" iman ile Kur'an ile denildiği gibi, Muhammed (s.a.v.) ile diye de açıklanmıştır "hidayet bulmadıkları için de: Bu eski bir uydurmadır, diyeceklerdir." Yani onlar Kur'an ile olsun, Kur'an'ı getiren vasıtasıyla olsun hidayeti elde edemeyince ona düşmanlık ettiler ve Kur'an'ı yalana nisbet ederek: Bu eski bir uydurmadır, dediler. Öncekilerin efsaneleridir, dedikleri gibi.

 

Birisine Kur'an-ı Kerim'de: Kişi bilmediğinin düşmanıdır, meseli var mıdır? diye sordular. o: Evet dedi. Yüce Allah şöyle buyurmuştur: "Onunla hidayet bulmadıkları için de: Bu eski bir uydurmadır, diyeceklerdir."

 

Bunun bir benzeri de Yüce Allah'ın: 'Hayır, onlar ilmini kavrayamadıkları .. bir şeyiyalanladılar" (Yunus, 39) buyruğudur.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Ahkaf 12

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR