SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 98 >>

بَاب الْوُضُوءِ فِي آنِيَةِ الصُّفْرِ

47. Tunç'tan Yapılmış Kaplardan Abdest Almak

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ أَخْبَرَنِي صَاحِبٌ لِي عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ أَنَّ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي تَوْرٍ مِنْ شَبَهٍ

 

Aişe (r.anha) demiştir ki, "Ben Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ile beraber tunca benzeyen bir madenden yapılmış kabdan yıkanırdım."

 

 

Bu hadisi Kütüb-i sitte sahiplerinden sadece Ebu Davud rivayet etmiştir.

 

AÇIKLAMA:     Hadiste geçen "tevr" kelimesi, tunçtan veya taştan yapılmış bir kaptır ki genellikle ondan su içilir, bazan abdest alınır, bazan da yemek yenir.

 

el-Muhtar'da "bir bakır çeşididir" diye tarif edilirken el-Misbah'da "bakır renginde bir madendir" deniyor. Aftteri'de ise, "bakır ki ondan kap yaparlar" dedikten sonra onun bakırla pirinç karışımından meydana gelen ve tunç denilen bir nesnenin de adı olduğunu söyler. Bakır renginden anlaşılan sarı renktir ki altın rengidir. Altın kap kullanmak caiz olmayınca, acaba altın renkli kaplardan abdest almak da böyle midir, diye akla bir soru gelebilir, işte bu Hadis bu şüpheyi gideriyor.

 

Ebu Davud'un bu Hadisi nakletmesinden maksadı eskiden beri bu mevzudaki ihtilafa ışık tutmaktır.

 

İbn-i Kudame, İbn Ömer (r.a.)*den, "sarı kaptan abdest almanın kerahetini" nakletmiştir. el-Kanfuriyye Şerhi'nde, Suyuti ve Ebu Hureyre' den Resulü Ekrem'in bakır kaptan abdest almayı sevdiğine dair nakiller vardır. Nitekim ihya'da Gazzali de: ''Bakır kabın kokusundan melekler rahatsız olur. Bu nedenle bu kaplardan abdest almak mekruhtur" demektedir.

 

Eğer bu hükme esas teşkil eden İbn Ebi Şeybe hadisi sahih ise, şu durum ortaya çıkar: Her ne kadar, bu kaplardan abdest almak sahih ise de, evla olan bunları imkan nisbetinde kullanmamaktır. Madem ki melekler bu kapların kokusundan rahatsız olmaktadır, öyleyse, bakırın kokusu sinecek kadar kapta kalmış suları kullanmamak adaba uygun bir hareket olur. Şerhü's-Sünne'de bakır kaptan değil de topraktan mamul kaplardan su almanın abdestin adabından olduğu nakledümektedir.Şir'a isimli meşhur kitapda da Gazzali'nin görüşlerine yer verilmektedir. Nitekim asrımızın fıkıh alimlerinden merhum Ömer N. Bilmen Efendi de Büyük İslam İlmihali isimli eserinin 79. sahifesinde toprak ibrik kullanmayı abdestin adabından saymıştır.